Eerste BatavierenBende KennisCafé succesvol

Donderdag 5 maart was het zover. Het eerste BatavierenBende KennisCafé. Zo’n dertig nieuwsgierige en leergierige (marketing) professionals uit de agrarische sector waren samen gekomen in het prachtige landgoed Nergena om in een middag op de hoogte te worden gebracht over de trends en ontwikkelingen binnen B2B marketing, de staat van marketing binnen de agrarische sector en een inkijkje in Neerlands grootste (en oudste) contentmarketingcase.

Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School, trapte het eerste BatavierenBende Kenniscafé af met een presentatie over marketing in de B2B omgeving. Het verschil tussen B2C en B2B marketing, de veranderingen in het B2B aankoopproces en de rol hierbij van marketing (en het belang van een goede website) werden toegelicht. Het bekende AIDA wordt vervangen door RAIDAR (Research en Referral nemen een nieuwe plek in). De nieuwe “buying funnel” werd toegelicht samen met de 5 levels van digitalisering, met natuurlijk de vraag, op welk level bevindt uw organisatie zich?

Ebo van der Broek, senior marketeer bij BatavierenBende gaf een nadere toelichting op het marktonderzoek dat is uitgevoerd door BatavierenBende.

Het onderzoek, uitgevoerd onder 250 adverteerders binnen de agrarische sector toont aan dat de sector bezig is met een transitie. Er ligt nog een sterke focus op beurzen en print media, maar nieuwe methoden worden al wel onderzocht en kleinschalig ingezet. Naar voren komt dat in 2020 marketeers meer willen gaan doen met videomarketing en dat op de iets langere termijn nieuwe marketing methoden als inboundmarketing en marketing automation op de roadmap staan.

Afsluiter was Sebastiaan Beterams van MPG. die het verhaal vertelde achter de Allerhande. Allerhande zet veel (digitale/ sociale en offline) kanalen in. Dit doen ze niet zomaar, er wordt altijd goed gekeken naar de gebruikers van de media en de content wordt – per kanaal – op de doelgroep aangepast. Zo is video op YouTube meer gericht op kinderen en mannen en wordt Pinterest gebruikt voor het bereiken van huisvrouwen. Een nieuw kanaal als TikTok is voor Allerhande (vooralsnog) dan ook niet interessant.

Belangrijke boodschap bij het verhaal van Sebastiaan, marketing is ook veel experimenteren en proberen.  

Tijdens het afsluitende buffet werden de presentaties druk besproken en bleef vooral de vraag “hoe kunnen we deze kennis nu vertalen naar de agri sector” rondzoemen.


KennisCafé Download Presentaties

De voordelen van contentmarketing

Veranderingen bij de klant dwingen marketeers na te denken over nieuwe methodes om deze te bereiken. Contentmarketig biedt veel voordelen.

Wat is contentmarketing?

BatavierenBende, hét contentmarketingbureau voor de agrarische sector. Contentmarketing, blijkbaar hechten wij er zoveel waarde aan dat we het meenemen in onze tagline. Maar waar komt het vandaan? En wat is het dan?

Case: Vergroot de aandacht voor het belang van lagers!

Wist je dat stilstand van machines vaak wordt veroorzaakt door problemen met de lagers? BatavierenBende heeft voor SKF, één van de toonaangevende lagerfabrikanten in de wereld, een content concept gelanceerd om meer aandacht te genereren voor lagers in akkerbouw.

Strategie

Met de introductie van de SKF Agrihub in het vooruitzicht is een content concept ontwikkeld dat niet SKF maar het belang van lagers centraal stelt. Op basis van een uitgekiende content strategie van 5 fasen zijn een viertal redactionele artikelen gecreëerd en gedistribueerd. Zowel de tekst- en eindredactie (tone of voice) als de vormgeving zijn verzorgd door het team van BatavierenBende. Ook is SKF geadviseerd op het gebied van media inzet én inkoop.

Contentcreatie

Met onze kennis van de agrarische sector en daarmee oog voor de juiste tone of voice en achtergrond van de doelgroep heeft BatavierenBende de volgende onderwerpen bepaald en uitgewerkt in relevante redactionele artikelen;

  • Wat is het belang van lagers?
  • Hoe verleng je de levensduur van lagers?
  • Demonteren en monteren van lagers
  • AgriHub, het antwoord van SKF

Distributie

Alle redactionele artikelen zijn in de vorm van advertorials geplaatst in de media van LandbouwMechanisatie. Ook is een ‘vetkeuzetabel’ bijgesloten en SKF is als sponsor betrokken geweest bij Mechanisatie voor Morgen, een initiatief van LandbouwMechanisatie. Tijdens dit event heeft SKF een kennissessie verzorgd over bovengenoemde onderwerpen, demonstraties gegeven en was het verkoopteam met een stand aanwezig.

Resultaat

Zowel het tijdschrift, de website, de digitale nieuwsbrief als het evenement hebben ervoor gezorgd dat vele akkerbouwers en mechanisatiebedrijven in aanraking zijn gekomen met de kennis van SKF. Een aanzienlijk deel van het totale bereik heeft ook de landingspagina van de SKF AgriHub bezocht. Deze landingspagina bood – naast de kennis vanuit de advertorials  – diverse brochures en posters die na het achterlaten van contactgegevens beschikbaar werden gesteld.  

Alle onderdelen van de campagne sloten naadloos aan bij de marketing automation software van SKF en hebben bijgedragen tot het gewenste effect: meer aandacht voor lagers in het algemeen en het creëren van merkvoorkeur richting SKF.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Opvallende wending

Mijn eerste jaar in de agrarische sector zit erop. Nadat ik bijna 20 jaar heb gewerkt in de media (productie) en marketing heb ik per 1 januari 2019 de overstap gemaakt naar een uiterst innovatieve sector, de landbouw. De eerste maanden heb ik mijn ogen uitgekeken naar de vele innovaties die de sector rijk is.

De Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg en Groen Techniek Holland lieten al veel zien op het gebied van Tuin en Park. AgriTechnica in Hannover was het absolute hoogtepunt voor liefhebbers van landbouwmechanisatie. In dezelfde periode kwam onze doelgroep vooral in het nieuws door het stikstofbeleid en de protestacties die daarop volgden. Persoonlijk vind ik het jammer dat vooral dit beeld bij het grote publiek terechtkwam. Het echte innovatieve karakter van de landbouw in Nederland blijft vaak onderbelicht, zeker in de landelijke media.

Als ik – nog enigszins als buitenstaander en met mijn marketingbril op – terugkijk op 2019, valt mij op dat vooral traditionele media in deze sector nooit zijn weggeweest. Vaktijdschriften worden enorm gewaardeerd door de achterban en beurzen staan nog hoog op de agenda. Het is een enorm kennisintensieve sector waarin een overvloed aan content (on- en offline) beschikbaar is en ook daadwerkelijk wordt geconsumeerd door de doelgroep.

Uit een marktonderzoek van BatavierenBende onder toeleveranciers van de agrarische sector blijkt dat het grootste deel van het marketingbudget wordt besteed aan beurzen en (betaalde en onbetaalde) media-aandacht. Waar in andere sectoren al volop wordt gewerkt met chatbots, artificial intelligence, personalisatie én waar contentmarketing en marketing automation al gemeengoed zijn, lijkt de agrarische sector vooral te innoveren in het veld of in de stal – een enkele uitzondering daargelaten.

De resultaten van het onderzoek laten zien dat de marketingbudgetten de komende jaren gelijk blijven, ondanks de onrust en aanhoudende krimp in de sector. We zien in 2019 én in de uitkomsten van het onderzoek wel een voorzichtige beweging richting contentmarketing, al blijft dat in de praktijk vaak beperkt tot het delen van kennis op kanalen van derde. Goed uitgedachte contentstrategieën voor de lange termijn lijken nog schaars.

Toch lijkt er iets te veranderen. Tijdens een vijftiental gesprekken met toeleveranciers in de sector in de eerste weken van 2020 wordt duidelijk dat ze de aanwezigheid bij beurzen kritisch bekijken. Toeleveranciers zullen zeker present zijn, maar over hoe en vooral over hoe groot wordt nog stevig nagedacht. Voor het creëren van aandacht en promoten van nieuwe producten lijken vakmedia nog een belangrijke rol in te nemen. Maar het valt op dat de vraag naar het delen van kennis (lees content) via eigen kanalen en kanalen van derden toeneemt. Het lijkt erop dat de weg van productmarketing naar contentmarketing is ingezet.

Deze transformatie zal niet zonder slag of stoot gaan. Veranderprocessen zijn lastig. Het creëren van relevante content met de juiste tone of voice is moeilijk, maar uiteindelijk zal men ervaren dat het delen van kennis, dan wel het aandragen van oplossingen zal bijdragen aan het creëren van merkvoorkeur en autoriteit. Bij de nieuwe generatie agrarisch ondernemers zal dit zeker een rol gaan spelen bij investeringen in hun bedrijf, ondanks de emotie bij hun favoriete kleur.

Met het omarmen van deze, voor veel marketeers in de sector, nog nieuwe vorm van marketing ontstaat er ook behoefte aan nieuwe kennis. BatavierenBende wil marketeers in de agrarische sector ondersteunen met het opdoen van deze kennis. De komende periode zullen we via blogs, infographics, praktijkcases en het BatavierenBende KennisCafé stilstaan bij deze nieuwe ontwikkeling in de markt.

Wil jij deze kennis opdoen, op de hoogte zijn van de laatste B2B-marketingtrends, de resultaten inzien van ons marktonderzoek én kennismaken met de grootste – award winning – contentmarketing-case van Nederland? Meld je dan aan voor het eerste BatavierenBende KennisCafé, donderdag 5 maart.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

BatavierenBende KennisCafé

BatavierenBende presenteert het BatavierenBende KennisCafé.

De Nederlandse Agrarische sector is toonaangevend in de wereld. Het is een kennisintensieve industrie. We zien bij de nieuwe generatie agrarische ondernemer niet alleen ontwikkeling in het veld, maar ook bij hun eigen kennisvergaring. Om aansluiting te houden bij de klant van de toekomst is verandering van marketing methodiek noodzakelijk. BatavierenBende combineert een hoog kennis niveau van de agrarische sector met praktische toepassing van nieuwe marketing inzichten en technologieën vanuit verschillende branches. In het BatavierenBende KennisCafé  laten sprekers hun licht schijnen op  de toekomst van marketing.

Donderdag 5 maart zal het eerste KennisCafé paatsvinden in ons nieuwe pand in Bennekom.

Meer weten? Kijk op https://www.batavierenbende.nl/kenniscafe/


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Productmarketing versus Contentmarketing

Bij de BatavierenBende zijn wij van mening dat bedrijven de overstap moeten maken van product gerichte marketing naar klant gerichte marketing. Radicaal anders! Niet het product, maar de vraag van de (potentiële) klant staat centraal.

Contentmarketing gaat over oplossingen

Productmarketing gaat over specificaties en specifieke functionaliteiten. Het is informatie voor die groep klanten die al weten wat ze nodig hebben, nu alleen nog het juiste product. Maar hoe zit het dan met de (hele grote) groep van mensen die nog geen idee hebben? Die nog niet weten welk product ze nodig hebben? Laat staan dat ze weten dat ze een probleem hebben.

Contentmarketing gaat over oplossingen. Oplossingen voor problemen van je (potentiële) klanten. Als contentmarketing goed wordt gedaan, helpt het bij alles, van het opbouwen van merkbekendheid via verkoop tot klantbehoud en up-sell.

Kennis delen voor de relatie

Als je de focus hebt op productmarketing (en daarmee verkoop), wat is dan de reden voor een (potentiële) klant om terug te keren? Hoe kun je vertrouwen krijgen, zodat ze klant willen worden en willen blijven?

Als je nadenkt over het bovenstaande zul je merken dat niet de specificaties de reden zijn dat klanten voor jouw product of merk kiezen, maar hoe jij helpt met het oplossen van het probleem. Je bouwt met contentmarketing aan een relatie, waar je met productmarketing de laatste stap bij het verkoopproces ondersteunt.

Lange termijn

Contentmarketing helpt in het gehele aankoop proces. En zelfs daarna. Productmarketing helpt bij het laatste stapje van de aankoop.

Zelf aan de slag?

Bekijk je laatste marketing uiting. Wat probeerde je hier te doen? Was het een product pitch (en ja, daar kan de klant best centraal staan)? Of heb je je ontvanger iets geleerd?


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contentmarketingbureau BatavierenBende trekt ten strijde

Contentmarketingbureau BatavierenBende trekt ten strijde

Case: Meer websitebezoek door inzet contentmarketing

In de afgelopen maanden heeft Etesia de eerste stappen gezet op het gebied van contentmarketing. Etesia wilde graag werken aan het vergroten van haar naamsbekendheid, het vergroten van de bezoekersaantallen op de website en het werven van meer leads.

Door diverse blogs en video’s te creëren is de SEO van de Nederlandse website sterk verbeterd. Deze blogs en video’s zijn daarnaast door gesponsorde Facebook advertenties ‘aangejaagd’ bij personen die werkzaam zijn in de groen sector. Het gevolg van deze kortlopende campagne was een toenemend aantal bezoekers (+125%), meer nieuwe bezoekers (+123%), een groeiend aantal sessies (+116%) en een stijging van het aantal bezochte pagina’s (+43%) op de Nederlandse website. Daarnaast is de engagement op Facebook toegenomen.

Groeiende website aantallen op Nederlandse Etesia website

BatavierenBende heeft Etesia ondersteund met het maken van een beknopte contentstrategie, het maken van de blogs en video’s en de distributie van deze content via Facebook (Ads).

Voorbeelden van deze blogs zijn:

https://www.etesia.nl/nieuws/hoe-bepaal-je-de-juiste-maaibreedte

https://www.etesia.nl/nieuws/gazonmaaiers-de-keuze-bij-het-aanschaffen

https://www.etesia.nl/nieuws/welke-krachtbron-het-meest-geschikt-voor-een-grasmaaier

Voorbeelden van de gemaakte productvideo’s zijn:


Wil je graag het gesprek met ons een keer aangaan? Wij gooien nog wat blokken op het vuur en spreken snel een keer af!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Optimaal rendement uit de beurs

AgroTechniek Holland, Agritechnica. GroenTechniek Holland; bekende beurzen voor de (agri)-Business. Nog steeds worden de beurzen volop bezocht en op elke beurs staan de bekende en minder bekende partijen weer met een stand en wordt er groots uitgepakt. En elke keer zal de vraag zich weer opdringen, gaan we dit jaar weer? Wat heeft het vorig jaar ook alweer opgeleverd? Is onze boodschap toen goed geland?

Bij de BatavierenBende zien wij beurzen als een onderdeel van de gehele marketingmix. En contentmarketing is hierin een ideaal middel om de beurs tot een succes te maken. Hoe?

  1. Stick to the plan

Maak je gebruik van contentmarketing? Zorg dat je aanwezigheid op de beurs in lijn is met eerdere contentuitingen. Een consistent verhaal schept duidelijkheid.

2. Maak gebruik van social media en bloggen

De kans is groot dat veel van je (potentiële) klanten je al volgen via sociale media. Maak daar gebruik van. Vóór, tijdens en na de beurs!

Voor de beurs

  • Laat weten dat je op de beurs aanwezig bent, via social media account (ook van medewerkers) en bijvoorbeeld email footers;
  • Maak gebruik van hashtags, die van het event, maar voeg ook eigen toe;
  • Laat weten waarom je er staat en wat ze kunnen verwachten;
  • Wanneer deelnemers zich via social media uiten, reageer dan.

Tijdens de beurs

  • Gebruik foto’s met ondersteunende teksten en hashtags;
  • Post ze via al uw accounts met updates;
  • Retweet / like relevante berichten;
  • Wanneer je presenteert tijdens de beurs, laat anderen je fotograferen en dit promoten;
  • Je kunt zelfs gebruikmaken van de ‘live’-opties op sommige platforms (zoals Facebook live 360) om te delen wat er gaande is op een specifiek moment;
  • Zorg niet alleen voor posts met kennisoverdracht van relevante zaken, maar ook voor funelementen!

Na de beurs

  • Deel via social media de zaken die je hebt geleerd;
  • Maak een blogpost of podcast over de beurs en deel die via social media;
  • Zorg dat je de bezoekers aan jouw stand allemaal een bedankt bericht stuurt;
  • Als het mogelijk is, stuur een mailing met relevante content naar de bezoekers van de beurs.

3. Zet landingspagina’s in met (downloadbare) content

Landingspagina’s zijn in de moderne marketing een belangrijk onderdeel van campagnes.

Zorg na de beurs voor in ieder geval één landingspagina. Op deze pagina kun je (beurs)bezoekers nog eens wijzen op wat je hebt getoond bij de beurs; download van specificaties, (demo) filmpjes, etc. Zie het als een digitale stand waar in alle rust nog eens gekeken kan worden naar al het nieuws dat je te vertellen had op de beurs.

Opvolging van leads moet goed ingericht zijn

Bedenk vooraf al wat je na de beurs wilt gaan communiceren. Of je nu 10, 100 of 1.000 bezoekers op je stand had, het zijn allemaal potentiële klanten, die je niet moet laten lopen. Tijdens de beurs wil je dus weten met wie er gesproken is (veel beurzen leveren tegenwoordig scanners zodat iedereen snel en makkelijk een lijst van leads kan opzetten) en zorg dat je deze mensen allemaal een mail stuurt na de beurs.

Handig als alles al klaar staat na de beurs, de te versturen emails, de workflows. Software als SharpSpring kan hierin erg goed helpen.

Tip: de eerste e-mail kan goed gebruikt worden om de opt-in rond te krijgen zodat de bezoekers op je mailinglijst komen te staan.  

4. Bepaal KPI’s om het succes te meten

Het is vaak gezegd: “één van de mooiste dingen bij moderne marketing is de mogelijkheid om alle resultaten van de marketinginspanningen te meten”.

Aanwezig zijn op een beurs kan aardig in de kosten lopen, daarom is het belangrijk goed te begrijpen wat de impact is van de aanwezigheid op de marketing- en salesdoelen van de organisatie. Dus bedenk van tevoren; wanneer is onze aanwezigheid op de beurs een succes te noemen?

Maar wat zijn nou goede KPI’s? Enkele voorbeelden;

Hoeveelheid gekwalificeerde leads: hoeveel van de gesprekken op de beurs converteren naar; aanmelding nieuwsbrief, aanvraag demo, gesprek vertegenwoordiger, een daadwerkelijk verkoop?

Socialmedia-engagement (hoeveel “likes / shares/ retweets / etc.) zijn er op de berichten rondom de beurs?

Ongeacht wat je besluit te meten, belangrijk is dat er afstemming is binnen de organisatie. Én dat het voor de beurs afgestemd is.

Conclusie?

Is aanwezigheid op een beurs een onderdeel van de marketingmix, zorg dan wel dat je moderne marketingtechnieken inzet om het maximale uit de aanwezigheid te halen.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.