Wat is contentmarketing?

BatavierenBende, hét contentmarketingbureau voor de agrarische sector. Contentmarketing, blijkbaar hechten wij er zoveel waarde aan dat we het meenemen in onze tagline. Maar waar komt het vandaan? En wat is het dan? 

Laten we bij het begin beginnen. 

De definitie van Contentmarketing

Hoewel het principe al langer bestaat, is het Content Marketing Institute één van de eersten die echt duiding gaf aan het begrip:

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Joe Pulizzi, Content Marketing Institute

Vrij vertaald: creatie en distributie van relevante en waardevolle content voor het aantrekken, werven en binden van een duidelijke doelgroep, met als doel het ontwikkelen van winstgevende klantrelaties. 

Belangrijk hierbij is het besef dat contentmarketing niet hetzelfde is als marketing met behulp van content. Want bij dat laatste draait het om zichtbaarheid met leuke en mooie content (denk aan een filmpje of foto op Facebook of LinkedIn). Contentmarketing daarentegen is een proces dat vooral draait om relevante, kennisverbredende inzichten voor een doelgroep, uitgebracht binnen een strategie en vastgelegd in een contentkalender.  

Doel van contentmarketing

Het aantrekken en vervolgens binden van een duidelijke doelgroep is het doel. En dat lukt niet met het vertellen waarom ze jouw product moeten kopen. Dat lukt door ze te vertellen hoe ze beter kunnen worden, hoe ze (dagelijkse) problemen kunnen oplossen, door ze te voorzien van kennis. Door de uitdagingen van de doelgroep centraal te stellen!  

Contentmarketing draait dus om content, oftwel inhoud. Inhoud die de doelgroep helpt. Deze inhoud kan in verschillende vormen bij de doelgroep terechtkomen, denk aan bijvoorbeeld:

  • Blogs
  • E-books / Whitepapers
  • Infographics
  • Nieuwsbrieven
  • Podcasts
  • Relatiemagazines
  • Klantevenementen

Is contentmarketing nieuw?

Het principe van contentmarketing is niet per se nieuw. Een merk dat in de agrarische sector bekend is, John Deere, wordt, in retroperspectief, wel gezien als één van de grondleggers met het magazine The Furrow*, 1e uitgave 1895! 

Het strategisch inzetten van content, met het idee om een relatie op te bouwen is iets dat een grote vlucht heeft genomen. Een partij als Red Bull is tegenwoordig bekender om zijn contentactiviteiten dan om de verkoop van het energiedrankje. 

Contentmarketing in de agrarische sector

The Furrow is er dus. En er zijn nog een aantal partijen aan te wijzen die de eerste stappen (succesvol) hebben gezet. 

Uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de BatavierenBende, komt naar voren dat 40 procent al bezig is met contentmarkering, 20 procent is bezig met de eerste stappen en 40 procent ziet er geen heil in. Ook zien we dat 75 procent gaat inzetten op blogs, 80 procent op de nieuwsbrief en 70 procent heeft (eigen) evenementen op de agenda heeft staan voor 2020. De vormen van contentmarketing worden dus wel omarmd, nu de inhoud en de strategie nog. Maar wellicht is weten wat contentmarketing is wel een eerste stap om te beseffen of je het wel of niet toepast.


* Meer weten over The Furrow en contentmarketing, bekijk dan de documentaire “The Story of Content” van het Content Marketing Institut op Youtube.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.