Contentmarketing competenties

Goede contentmarketing is net als goed boeren: hoewel je als veehouder veel kennis hebt en overal wel iets vanaf weet, is het goed om je te omringen met een team van specialisten. De veearts voor als er iets aan de veestapel mankeert of een loonwerker die je helpt bij het binnenhalen van het gras. Ook een financieel adviseur draagt bij aan het succes van het bedrijf.  

Voor contentmarketing geldt natuurlijk hetzelfde. Er is heel veel dat je als marketeer zelf kunt doen, maar er zijn vele competenties nodig voor succesvolle contentmarketing. Als je deze competenties kent en daarnaast weet over welke je zelf beschikt, is het nog makkelijker om de juiste expertise van buiten in te schakelen voor meer succes.

Contentmarketing expertises

Om de verschillende expertises te ontdekken, is het handig om te kijken naar het proces van contentmarketing: van analyse tot en met aanpassen en van contentstrategie tot en met distributie. Elk onderdeel heeft specifieke kennis nodig.

Strategie – contentstrateeg

De contentstrateeg is eindverantwoordelijke en waakt over de kwaliteit, consistentie en effectiviteit van alle gemaakte content. Deze content sluit natuurlijk aan bij de strategie. Deze helikopter-rol is vaak de rol van de marketingmanager. Hoewel een externe kracht prima in staat is om een strategie uit te stippelen, is het belangrijk om intern te zorgen voor een goede borging. Dit is de taak van de contentstrateeg. 

Creatie – contentproducten

Content kent vele vormen. We zijn in contentstrategie snel geneigd te denken aan tekst, maar ook beelden (zowel stil als bewegend) behoren tot content. Maar ook een event, webinar of andere uiting valt onder de noemer content. Contentmakers moeten beschikken over kennis van de markt waarin ze opereren. Niet alleen moeten zijn weten hoe ze bijvoorbeeld een stuk moeten schrijven of editen, ook enige mate van SEO-kennis is een vereiste. Evenals kennis van de doelgroep. Niet voor niets zie je meer en meer journalisten in de rol van contentmaker. Zij kunnen een goed, kennisgedreven, artikel maken én weten het op de juiste manier onder woorden te brengen. 

Distributie – de marketeer

Een goede strategie en bijbehorende verhalen zijn weinig waard als de doelgroep de content niet ziet – kennis van de doelgroep en weten waar die zich bevindt, dus. Welke websites bezoeken ze, welke vakbladen lezen ze en welke beurzen lopen ze af? Maar natuurlijk ook het verspreiden van nieuwsbrieven en de inzet van sociale media behoren bij de distributie. De perfecte mix zoeken dus.

Analyse – de data man/vrouw

Er is een bekend verhaal uit het Amerikaanse honkbal. De Oakland Athletics zijn een middelmatige club, die na weer een mislukt seizoen besluiten om het anders aan te pakken. Nieuwe spelers worden aangetrokken op basis van wiskundige modellen. Niet per se de beste spelers, wel de beste combinatie van spelers. De A’s worden er uiteindelijk geen kampioen mee, maar ontketenen wel een revolutie, eerst in het honkbal, daarna ook in de rest van de teamsportwereld (kijktip, dit verhaal is verfilmd als Moneyball, met onder andere Brad Pitt). Het toon aan dat cijfers en data een steeds prominentere plaats innemen. Ook binnen de contentmarketing. Wat zijn de KPI’s, waarop ga je sturen en hoe ga je (bij)sturen om het maximale resultaat te behalen? Een goed contentmarketingteam kan niet zonder een goede data-analist. 

Conclusie

Hoe groter de klus, hoe meer specialisten erbij zullen komen. Sociale media kennen vele vormen, een video-editor, een designer, wellicht een hoofdredacteur of speciale bladenmaker. De basis van een goed contentteam beslaat echter de vier hoofdelementen van contentmarketing. Bedenk dus goed of deze expertises aanwezig zijn binnen het eigen marketingteam of dat je die buiten de deur moet zoeken. 


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn