De website, de digitale basis

Uit onderzoek van het CBS (in 2018) bleek 94% van de bedrijven in Nederland een website te hebben. 80+% van deze websites bevat productinformatie. 30-50% van de websites bevat klantspecifieke info voor de bezoeker. Deze cijfers zijn dan wel drie jaar oud en er zal wat veranderd zijn, toch is het opvallend. De website (nog steeds) als een digitale folder, waar we graag vertellen over onszelf en onze producten. Er is geen onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van blogberichten of andere contentmarketingvormen. Een eigen snelle analyse leert echter dat blog en nieuws vaak worden samengevoegd tot een vergaarbak van nog meer “kijk naar ons en onze prachtige producten”-verhalen. 

Met contentmarketing voorzien we toch graag in een andere behoefte van de klant. Een laag dieper, hoe helpt het product de klant. Wat is de toegevoegde waarde van het product voor de klant. En dit kan best bijten met alle informatie over producten, diensten, medewerkers, contactinformatie en vacatures. 

Contentgoeroes als Cor Hospes en Neil Patel propaganderen dan ook graag de contentplatformen of contenthubs; deze sites zijn meer dan alleen de “blog”-sectie van de website en gelijktijdig minder product- en bedrijfsspecifiek. Op deze platformen is het mogelijk je content te maken waar je (potentiële) klant echt wat aan heeft zonder direct een achterliggend product te promoten (wij van wc-eend). 

Prachtige voorbeelden van dergelijke contentplatformen zijn https://bakken.nl/ (van Dr.Oetker) en dichter bij ons agrarisch hart https://www.passionforbales.de (Kuhn). Met recepten en specifieke informatie wordt de klant geholpen en een directe link naar producten is er niet. En indien een link naar een product toegevoegde waarde is, dan wordt er doorverwezen naar de eigen producten-website

Soms kan de stap naar een contentplatform te groot zijn. Ook dan is het wel aan te raden om een duidelijke kennisbank op te zetten en deze niet te vermengen met je nieuwsberichten. Wees duidelijk en ga je bedrijfs- en productinformatie niet mengen met je kennisinhoudelijke content. Wat natuurlijk wel weer kan is vanuit je productpagina’s verwijzen naar de kennisbank. Want contentmarketing en kennisoverdracht zijn uiteindelijk ook redelijk zinloos als er geen product of dienst is die de klant helpt. 


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *