Slim marketingkanaal: de eigen medewerkers

Distributie van content is één van de lastigste aspecten van een goede contentmarketingstrategie. Oftewel hoe zorg je ervoor dat content die met zorg is gemaakt bij de juiste mensen terechtkomt? De inzet van vakbladen, nieuwsbrieven en sociale media zijn (vaak) de pijlers onder de distributiestrategie. Gek genoeg worden eigen medewerkers vaak nog niet optimaal benut als distributiekanaal. 

7,3 miljoen Nederlanders hebben een Facebook-account en 1,2 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-profiel. Ook WhatsApp, Twitter, Instagram hebben veel (Nederlands) gebruikers. Niet alleen de doelgroep is op die sociale media actief, ook de eigen medewerkers.

Het is zonde om deze groep niet in te zetten. De kans dat jouw bedrijfspagina wordt gevolgd door bestaande en nieuwe klanten bestaat, maar is geen zekerheidje. De kans (zeker op LinkedIn) dat je medewerkers en jouw doelgroep een connectie hebben, is een stuk groter. 

Hoe gemakkelijk, eenvoudig en totaal logisch is het dan om je eigen medewerkers te vragen om content te delen? Niet iedereen zal namelijk de berichten van zijn werkgever willen liken en verspreiden. Om ervoor te zorgen dat niet alleen de marketingmedewerker en de directeur de berichten delen, maar ook de chauffeur, baliemedewerkers, monteur, grafisch vormgever en product specialist, volgen hier een aantal tips om die de kans daarop vergroten.  

1.  Laat het even weten!

Nieuwe content online gezet? Niet alle collega’s houden dit zelf in de gaten. Stel ze op de hoogte door hen een mailtje te sturen met daarin links naar de nieuwe content. Dit is een goede manier om collega’s te betrekken en om de content meer te laten leven binnen de organisatie.

2.  Sharing is caring

De hint is natuurlijk: collega’s, deel deze content op je eigen social media – het liefst met een persoonlijke boodschap. Extra motivatie? Laat medewerkers het effect zien. Het is namelijk ook een manier om te helpen bij de groei van de organisatie. Je krijgt medewerkers pas in beweging als ze begrijpen waarmee je bezig bent en hoe hun inzet daarbij kan helpen.

3.  Collega’s aan het woord

Laat je collega’s zelf eens content schrijven. Niet alleen een klantcase, maar zet bijvoorbeeld ook maandelijks eens een medewerker centraal. Voordeel daarvan is dat jouw organisatie een menselijk gezicht krijgt. En een verhaal delen van een collega is altijd leuk!

4. Vraag medewerkers de bedrijfspagina te volgen

Een open deur? Misschien, maar niet onbelangrijk. Social media-platformen maken het delen van berichten echt makkelijk. 

Zijn er dan ook nog kanttekeningen? Wellicht. Een bericht met alleen maar likes van eigen medewerkers kan de doelgroep afschrikken. Maar je kunt je dan ook afvragen of deze content goed genoeg is. En welk doel wil je met deze content (in dit social media-kanaal) bereiken? Uiteindelijk draait het bij content om de eyeballs: gezien worden door de doelgroep. Hulp van de eigen medewerkers is daarbij een snelle en goedkope aanvulling. 


Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn