De voordelen van contentmarketing

Eén van de eerste workshops in mijn werkende leven was een workshop ‘Jongleren’. Onder het mom van leren loslaten – natuurlijk een prachtige metafoor voor de veranderende omgeving die werken vaak is – heb ik geleerd drie ballen in de lucht te houden. Na veel oefenen kwam ik tot vijf, maar dat is een ander verhaal.

Het leren loslaten is iets wat met het evangeliseren van contentmarketing binnen de agrarische sector ook regelmatig op ons pad komt. Vooral het loslaten van oude ideeën. De conclusie dat contentmarketing niet per se iets nieuws is, hebben we al getrokken. Dus waarom zou je eraan beginnen?

Veranderd gedrag

Het aankoopproces, zowel voor consumenten als voor bedrijven, is de laatste jaren veranderd. De klant van tegenwoordig is beter geïnformeerd, heeft meer bronnen beschikbaar en komt via meerdere kanalen met meerdere oplossingen in aanraking.

Voor bedrijven betekent dit dat ze op het juiste moment op de radar van de klant moeten komen.  Nu is dat iets wat altijd al moet gebeuren, maar met productspecificaties en flitsende brochures alleen kom je er niet meer. De klant van vandaag moet je inspireren, informeren, activeren en adviseren.

Voordelen contentmarketing

#1 nadenken over klantbehoefte

Contentmarketing gaat uit van kennis delen en stelt de klantwensen en behoeftes centraal. Nadenken over deze wensen en behoeftes zorgt ervoor dat je klanten (nog) beter zult begrijpen. Eén van de basisonderdelen van een goede contentstrategie is de buyer persona, die ervoor zorgt dat je content niet ‘zomaar’ maakt, maar een specifieke behoefte vervult bij de zoektocht van je klant. Je maakt je merk relevant bij de (potentiële) klant.

#2 besparen op media

Eén van de belangrijkste bronnen binnen het aankoopproces is natuurlijk internet. En binnen Nederland is de zoekmachine van Google daarin nog steeds de leidende factor. Het is voor bedrijven dus van belang om via Google onder de aandacht te komen bij de klant. Dat kan natuurlijk met (kostbare) Google Ads, op de lange termijn is goede vindbaarheid vanuit antwoorden op zoekvragen een duurzamere oplossing.

Bloggen is een andere belangrijke pijler onder contentmarketing. Met blogs kun je makkelijk kennis delen én een positie binnen Google veroveren.

#3 lange termijn

Waar veel campagnes gericht zijn op de korte(re) termijn is contentmarketing een proces voor de lange termijn. Een positie verwerven bij Google kan net zo lastig zijn als een positie verwerven bij de klant, maar als je er eenmaal zit, pluk je blijvend de vruchten.

Laat de cijfers voor zichzelf spreken

Mocht je nog niet in staat zijn oude ideeën los te laten? Geen paniek. Soms regeert de emotie, soms de ratio. Daarom, statistieken.

Lange termijn? Klopt!

Bezoek aan website neem tot 30 procent toe na posten van 24 tot 51 blogartikelen (bron Traffic Generation Café)

Kost dat dan?

Contentmarketing kost 62 procent minder dan ‘traditionele’ marketing en genereert drie keer zoveel leads (bron:

Niet alleen voor de grote jongens!

Mkb-bedrijven met een blog genereren 126 procent meer leadgroei dan mkb-bedrijven zonder blog! (bron: Impact)

Klaar om los te laten?

Een korte zoektocht op het internet zal nog meer voordelen en cijfers naar voren brengen. En natuurlijk. Een deel zal spreken voor eigen (contentmarketing) parochie. Maar de veranderingen in klantgedrag, de groeiende behoefte aan kennis en informatie zal toenemen. Inzicht hierin en inspelen hierop kunnen het verschil gaan maken ten opzichte van de concurrent. Tijd om los te laten?


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn