Optimaal rendement uit de beurs

AgroTechniek Holland, Agritechnica. GroenTechniek Holland; bekende beurzen voor de (agri)-Business. Nog steeds worden de beurzen volop bezocht en op elke beurs staan de bekende en minder bekende partijen weer met een stand en wordt er groots uitgepakt. En elke keer zal de vraag zich weer opdringen, gaan we dit jaar weer? Wat heeft het vorig jaar ook alweer opgeleverd? Is onze boodschap toen goed geland?

Bij de BatavierenBende zien wij beurzen als een onderdeel van de gehele marketingmix. En contentmarketing is hierin een ideaal middel om de beurs tot een succes te maken. Hoe?

  1. Stick to the plan

Maak je gebruik van contentmarketing? Zorg dat je aanwezigheid op de beurs in lijn is met eerdere contentuitingen. Een consistent verhaal schept duidelijkheid.

2. Maak gebruik van social media en bloggen

De kans is groot dat veel van je (potentiële) klanten je al volgen via sociale media. Maak daar gebruik van. Vóór, tijdens en na de beurs!

Voor de beurs

  • Laat weten dat je op de beurs aanwezig bent, via social media account (ook van medewerkers) en bijvoorbeeld email footers;
  • Maak gebruik van hashtags, die van het event, maar voeg ook eigen toe;
  • Laat weten waarom je er staat en wat ze kunnen verwachten;
  • Wanneer deelnemers zich via social media uiten, reageer dan.

Tijdens de beurs

  • Gebruik foto’s met ondersteunende teksten en hashtags;
  • Post ze via al uw accounts met updates;
  • Retweet / like relevante berichten;
  • Wanneer je presenteert tijdens de beurs, laat anderen je fotograferen en dit promoten;
  • Je kunt zelfs gebruikmaken van de ‘live’-opties op sommige platforms (zoals Facebook live 360) om te delen wat er gaande is op een specifiek moment;
  • Zorg niet alleen voor posts met kennisoverdracht van relevante zaken, maar ook voor funelementen!

Na de beurs

  • Deel via social media de zaken die je hebt geleerd;
  • Maak een blogpost of podcast over de beurs en deel die via social media;
  • Zorg dat je de bezoekers aan jouw stand allemaal een bedankt bericht stuurt;
  • Als het mogelijk is, stuur een mailing met relevante content naar de bezoekers van de beurs.

3. Zet landingspagina’s in met (downloadbare) content

Landingspagina’s zijn in de moderne marketing een belangrijk onderdeel van campagnes.

Zorg na de beurs voor in ieder geval één landingspagina. Op deze pagina kun je (beurs)bezoekers nog eens wijzen op wat je hebt getoond bij de beurs; download van specificaties, (demo) filmpjes, etc. Zie het als een digitale stand waar in alle rust nog eens gekeken kan worden naar al het nieuws dat je te vertellen had op de beurs.

Opvolging van leads moet goed ingericht zijn

Bedenk vooraf al wat je na de beurs wilt gaan communiceren. Of je nu 10, 100 of 1.000 bezoekers op je stand had, het zijn allemaal potentiële klanten, die je niet moet laten lopen. Tijdens de beurs wil je dus weten met wie er gesproken is (veel beurzen leveren tegenwoordig scanners zodat iedereen snel en makkelijk een lijst van leads kan opzetten) en zorg dat je deze mensen allemaal een mail stuurt na de beurs.

Handig als alles al klaar staat na de beurs, de te versturen emails, de workflows. Software als SharpSpring kan hierin erg goed helpen.

Tip: de eerste e-mail kan goed gebruikt worden om de opt-in rond te krijgen zodat de bezoekers op je mailinglijst komen te staan.  

4. Bepaal KPI’s om het succes te meten

Het is vaak gezegd: “één van de mooiste dingen bij moderne marketing is de mogelijkheid om alle resultaten van de marketinginspanningen te meten”.

Aanwezig zijn op een beurs kan aardig in de kosten lopen, daarom is het belangrijk goed te begrijpen wat de impact is van de aanwezigheid op de marketing- en salesdoelen van de organisatie. Dus bedenk van tevoren; wanneer is onze aanwezigheid op de beurs een succes te noemen?

Maar wat zijn nou goede KPI’s? Enkele voorbeelden;

Hoeveelheid gekwalificeerde leads: hoeveel van de gesprekken op de beurs converteren naar; aanmelding nieuwsbrief, aanvraag demo, gesprek vertegenwoordiger, een daadwerkelijk verkoop?

Socialmedia-engagement (hoeveel “likes / shares/ retweets / etc.) zijn er op de berichten rondom de beurs?

Ongeacht wat je besluit te meten, belangrijk is dat er afstemming is binnen de organisatie. Én dat het voor de beurs afgestemd is.

Conclusie?

Is aanwezigheid op een beurs een onderdeel van de marketingmix, zorg dan wel dat je moderne marketingtechnieken inzet om het maximale uit de aanwezigheid te halen.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn