Het eind van Google Universal Analytics is in zicht. Op 1 juli 2023 trekt Google de stekker uit het project. Nieuwe data komt niet meer binnen en de data die ermee zijn verzameld blijven nog een half jaar inzichtelijk. En dan?
Het coronavirus heeft de laatste twee jaar voor heel wat ophef gezorgd. Gelukkig hebben de agrarische en de landbouwmechanisatiesector zich er goed doorheen geslagen. Toen beurzen werden geschrapt en persoonlijk contact niet mogelijk was, wisten velen met een versnelde digitalisering van de marketingactiviteiten de agrarische ondernemers nog steeds te bereiken. De vraag naar trekkers en werktuigen is mede daardoor overeind gebleven.
Nu de coronapandemie (hopelijk) achter ons ligt, ontstaat een nieuwe uitdaging. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne leidt ertoe dat prijzen voor grondstoffen, energie en brandstof de pan uitrijzen. Hoewel overheden de lasten proberen te verzachten, neemt de onzekerheid toe. De inflatie stijgt tot ongekende hoogtes en ondanks de goed gevulde orderportefeuilles, durft niemand zijn vingers te branden aan vaste prijzen.
Schaarste en onzekerheid
Door de goede prijzen voor bijvoorbeeld graan lijkt de vraag naar landbouwmachines – ook nu – overeind te blijven. Tekorten aan onderdelen zorgen er echter voor dat menig fabrikant niet op korte termijn kan leveren. Hierdoor lijkt de occasionmarkt te floreren. Ook lijkt de investeringsbereidheid van melkveehouders op dit moment marginaal. De politieke onzekerheid over het stikstofbeleid remt de vraag naar bijvoorbeeld nieuwe stallen.
In eerste instantie lijken marketingcampagnes tijdelijk on hold te komen staan. Begrijpelijk, in tijden van schaarste, hoge inflatie en sterk wisselende grondstofprijzen is de behoefte om vraag te creëren beperkt. Want nu de prijzen van grondstoffen net zo hard schommelen als menig cryptomunt, horen we ons heen dat men zelfs al niet meer durft te offreren. We horen deze geluiden al een tijdje in de bouw, maar nu ook steeds vaker in de agrarische sector.
Hierdoor beginnen marketeers ook in de dagelijkse praktijk de gevolgen hiervan te ondervinden. De plannen voor 2022 kunnen weer worden herzien. Aan de ene kant komt er vanuit de interne organisatie de vraag om kosten te besparen en gas terug te nemen. Aan de andere kant komen de beurzen op gang met aanzienlijk hogere prijzen dan voor corona. Ook zorgen enorme prijsstijgingen (vaak tientallen procenten) van papier en drukwerk voor menig gefronste wenkbrauw en kijken organisaties met een kritisch oog naar dit medium.
Maar we weten ook dat aan deze tijd weer een keer een einde komt. Niemand weet alleen wanneer. Het wordt dus steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat jij – maar zeker ook jouw merk – klaar is voor dit moment. Ben jij er eigenlijk wel klaar voor?
Naamsbekendheid en merkvoorkeur
Wij zijn van mening dat het creëren van naamsbekendheid en merkvoorkeur altijd hoog op de agenda moet staan. Zowel voor het behoud van bestaande klanten als voor het werven van nieuwe klanten is dit van groot belang. Wat ons betreft zou de focus van de marketeer op dit moment dan ook moeten liggen op het enerzijds optimaal bedienen van bestaande klanten en anderzijds het vergroten van de naamsbekendheid en merkvoorkeur onder bedrijven die jouw merk nog niet kennen. Misschien is dit niet het moment voor het sluiten van de deal. De voorbereiding hierop begint echter nu!
Merk-DNA en merkpositionering
Maar hoe begin je aan deze voorbereiding? Of ben je misschien al een eind op weg? Wij adviseren altijd te beginnen bij het definiëren van je eigen merk. Wat is het DNA van jouw merk? Op welke wijze positioneer jij jouw merk? Om het merk-DNA vast te stellen en om tot de juiste positionering te komen, zul je vragen moeten beantwoorden als: waar staat jouw merk voor? Welke waarde voeg je toe? Welk probleem los je op? Op welke wijze onderscheidt jouw merk zich van de concurrentie? Wie ben je echt?
Buyer persona
Behalve dat je jouw eigen merk goed moet kennen, moet je natuurlijk ook jouw klant goed in kaart hebben. Niet elke doelgroep is hetzelfde. Niet iedereen heeft dezelfde behoefte en ze hebben al helemaal niet hetzelfde koopmotief. Eén van de manieren om jouw doelgroep in kaart te brengen, is het werken met buyer persona’s. Buyer persona’s geven een beeld wie ze zijn en op welke wijze je ze kunt bereiken. Natuurlijk is het geen wet van Meden en Perzen. Niet iedereen zal op identieke wijze de customer journey doorlopen. Het geeft wel een handvat.
Contentstrategie
Om bestaande klanten én potentieel nieuwe klanten blijvend in aanraking te laten komen met jouw merk, voor het behouden en/of creëren van merkvoorkeur, is het creëren van een uitgekiende contentstrategie onontkoombaar. Bij een succesvolle contentstrategie wordt rekening gehouden met de verschillende fases van de customer journey. Wij onderscheiden hierbij de volgende fases: awareness, consideration, decision en advocacy.
De focus bij potentiële klanten (die je nog niet kent) moet vooral liggen op het creëren van awareness door goede kennisgedreven en zoekmachinevriendelijke (SEO) content (lees: top of the funnel). De content richting bestaande klanten zal veel meer gericht moeten zijn op het versterken van de relatie (lees: bottom of the funnel). Denk hierbij aan tips en tricks om het maximale rendement uit een (gekochte) machine te halen.
Al met al vinden wij dit het moment om stil te staan bij de langetermijn-marketingstrategie van jouw merk. Met de juiste positionering van jouw merk, het creëren van jouw unieke verhaal en kiezen van de juiste kanalen die jouw doelgroep bereiken, weten wij zeker dat je straks – als de wereld weer een beetje normaliseert – met een voorsprong zult starten.
Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.