Google Analytics 4 – Wat nu?

Het eind van Google Universal Analytics is in zicht. Op 1 juli 2023 trekt Google de stekker uit het project. Nieuwe data komt niet meer binnen en de data die ermee zijn verzameld blijven nog een half jaar inzichtelijk. En dan?

2023 – trends en voorspellingen

Of het nu lijstjes zijn met vijf of zeven of desnoods 23 trends voor 2023, de wereld van de marketeer is ook komend jaar weer een van uitdagingen en vernieuwing. Voor de agri-marketeer is dat niet veel anders. Behalve dan dat wij ons vak bedrijven in een sector die voor wellicht de grootste uitdaging van onze tijd staat. Wat de gevolgen zullen zijn? We kunnen er aan het einde van 2023 misschien meer over zeggen. Voor nu kunnen we alleen voorspellen en de trends duiden.

Slim marketingkanaal: de eigen medewerkers

Om ervoor te zorgen dat niet alleen de marketingmedewerker en de directeur de berichten delen via social media is wel wat nodig. Wat dan? Dat wordt beschreven in deze blog.

Tijdelijk geen reclamecampagnes? Werk aan jouw merk. Juist nu!

Het coronavirus heeft de laatste twee jaar voor heel wat ophef gezorgd. Gelukkig hebben de agrarische en de landbouwmechanisatiesector zich er goed doorheen geslagen. Toen beurzen werden geschrapt en persoonlijk contact niet mogelijk was, wisten velen met een versnelde digitalisering van de marketingactiviteiten de agrarische ondernemers nog steeds te bereiken. De vraag naar trekkers en werktuigen is mede daardoor overeind gebleven. 

Nu de coronapandemie (hopelijk) achter ons ligt, ontstaat een nieuwe uitdaging. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne leidt ertoe dat prijzen voor grondstoffen, energie en brandstof de pan uitrijzen. Hoewel overheden de lasten proberen te verzachten, neemt de onzekerheid toe. De inflatie stijgt tot ongekende hoogtes en ondanks de goed gevulde orderportefeuilles, durft niemand zijn vingers te branden aan vaste prijzen.

Schaarste en onzekerheid

Door de goede prijzen voor bijvoorbeeld graan lijkt de vraag naar landbouwmachines – ook nu – overeind te blijven. Tekorten aan onderdelen zorgen er echter voor dat menig fabrikant niet op korte termijn kan leveren. Hierdoor lijkt de occasionmarkt te floreren. Ook lijkt de investeringsbereidheid van melkveehouders op dit moment marginaal. De politieke onzekerheid over het stikstofbeleid remt de vraag naar bijvoorbeeld nieuwe stallen. 

In eerste instantie lijken marketingcampagnes tijdelijk on hold te komen staan. Begrijpelijk, in tijden van schaarste, hoge inflatie en sterk wisselende grondstofprijzen is de behoefte om vraag te creëren beperkt. Want nu de prijzen van grondstoffen net zo hard schommelen als menig cryptomunt, horen we ons heen dat men zelfs al niet meer durft te offreren. We horen deze geluiden al een tijdje in de bouw, maar nu ook steeds vaker in de agrarische sector.  

Hierdoor beginnen marketeers ook in de dagelijkse praktijk de gevolgen hiervan te ondervinden. De plannen voor 2022 kunnen weer worden herzien. Aan de ene kant komt er vanuit de interne organisatie de vraag om kosten te besparen en gas terug te nemen. Aan de andere kant komen de beurzen op gang met aanzienlijk hogere prijzen dan voor corona. Ook zorgen enorme prijsstijgingen (vaak tientallen procenten) van papier en drukwerk voor menig gefronste wenkbrauw en kijken organisaties met een kritisch oog naar dit medium.

Maar we weten ook dat aan deze tijd weer een keer een einde komt. Niemand weet alleen wanneer. Het wordt dus steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat jij – maar zeker ook jouw merk – klaar is voor dit moment. Ben jij er eigenlijk wel klaar voor?

Naamsbekendheid en merkvoorkeur

Wij zijn van mening dat het creëren van naamsbekendheid en merkvoorkeur altijd hoog op de agenda moet staan. Zowel voor het behoud van bestaande klanten als voor het werven van nieuwe klanten is dit van groot belang. Wat ons betreft zou de focus van de marketeer op dit moment dan ook moeten liggen op het enerzijds optimaal bedienen van bestaande klanten en anderzijds het vergroten van de naamsbekendheid en merkvoorkeur onder bedrijven die jouw merk nog niet kennen. Misschien is dit niet het moment voor het sluiten van de deal. De voorbereiding hierop begint echter nu!

Merk-DNA en merkpositionering

Maar hoe begin je aan deze voorbereiding? Of ben je misschien al een eind op weg? Wij adviseren altijd te beginnen bij het definiëren van je eigen merk. Wat is het DNA van jouw merk? Op welke wijze positioneer jij jouw merk? Om het merk-DNA vast te stellen en om tot de juiste positionering te komen, zul je vragen moeten beantwoorden als: waar staat jouw merk voor? Welke waarde voeg je toe? Welk probleem los je op? Op welke wijze onderscheidt jouw merk zich van de concurrentie? Wie ben je echt?

Buyer persona

Behalve dat je jouw eigen merk goed moet kennen, moet je natuurlijk ook jouw klant goed in kaart hebben. Niet elke doelgroep is hetzelfde. Niet iedereen heeft dezelfde behoefte en ze hebben al helemaal niet hetzelfde koopmotief. Eén van de manieren om jouw doelgroep in kaart te brengen, is het werken met buyer persona’s. Buyer persona’s geven een beeld wie ze zijn en op welke wijze je ze kunt bereiken. Natuurlijk is het geen wet van Meden en Perzen. Niet iedereen zal op identieke wijze de customer journey doorlopen. Het geeft wel een handvat. 

Contentstrategie

Om bestaande klanten én potentieel nieuwe klanten blijvend in aanraking te laten komen met jouw merk, voor het behouden en/of creëren van merkvoorkeur, is het creëren van een uitgekiende contentstrategie onontkoombaar. Bij een succesvolle contentstrategie wordt rekening gehouden met de verschillende fases van de customer journey. Wij onderscheiden hierbij de volgende fases: awareness, consideration, decision en advocacy

De focus bij potentiële klanten (die je nog niet kent) moet vooral liggen op het creëren van awareness door goede kennisgedreven en zoekmachinevriendelijke (SEO) content (lees: top of the funnel). De content richting bestaande klanten zal veel meer gericht moeten zijn op het versterken van de relatie (lees: bottom of the funnel). Denk hierbij aan tips en tricks om het maximale rendement uit een (gekochte) machine te halen.

Al met al vinden wij dit het moment om stil te staan bij de langetermijn-marketingstrategie van jouw merk. Met de juiste positionering van jouw merk, het creëren van jouw unieke verhaal en kiezen van de juiste kanalen die jouw doelgroep bereiken, weten wij zeker dat je straks – als de wereld weer een beetje normaliseert – met een voorsprong zult starten.  


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het verdwijnen van ‘third party cookies’ dwingt agrimarketeers tot alternatieven

De afgelopen jaren hebben marketeers dankbaar gebruikgemaakt van ‘third party cookies’. Maar daaraan komt een eind. In 2023 zal Google als één van de laatste browsers stoppen met deze cookies. Dat stelt marketeers voor een uitdaging. Om de doelgroep in de toekomst te bereiken moeten zij andere manieren vinden, want ‘cookie-based’ adverteren zit er dan niet meer in.

Summer of Books

Een goed boek kan wellicht nieuwe inzichten en ideeën bieden. Daarom hebben wij enkele inspirerende (business)boeken op een rijtje gezet, doe er uw voordeel mee. 

Contentmarketing competenties

Er is heel veel dat je als marketeer zelf kunt doen, maar er zijn vele competenties nodig voor succesvolle contentmarketing. Als je deze competenties kent en daarnaast weet over welke je zelf beschikt, is het nog makkelijker om de juiste expertise van buiten in te schakelen voor meer succes.

COVID-19 zorgt voor toenemende digitalisering en gemis van live-contact

Het vierde BatavierenBende KennisCafé zit erop. Het was wederom een virtuele editie, dit keer echter niet vanuit Landgoed Nergena, maar vanaf de Veluwe. Aan de rand van Ede hebben we een plek gevonden waar het, ondanks het regenachtige weer, goed toeven was. 

Een live-uitzending vanuit het bos is technisch nogal een uitdaging. Maar omdat we als echte Batavieren juist graag in zo’n omgeving vertoeven, hebben we getracht een dergelijke setting na te bootsen in één van de grootste greenscreenstudio’s van Nederland: de videostudio van Aeres Tech Productions in Ede.

Tijdens het KennisCafé vroegen we marketeers uit de agrarische sector hoe zij de periode hebben ervaren waarin de mogelijkheden op marketingvlak aanzienlijk beperkt waren. Ook hebben we – nu de richtlijnen worden versoepeld – gekeken naar de plannen voor de toekomst en of de gevolgen van de pandemie een blijvend karakter hebben.

Aan de picknicktafel waren te gast Jaap Wouda, marketingmanager Aeres Tech, Hanco Hazenboom, marketing business partner SKF, en Karine Hermans, marketing- en communicationmanager Kuhn Geldrop. In een één uur durende uitzending deelden zij hun ervaringen met marketeers in de landbouw.

Uit alle verhalen bleek dat COVID-19 heeft gezorgd voor vele beperkingen. Niet alleen privé, maar ook zakelijk. Toch hebben deze marketeers de handschoen opgepakt en hun gebruikelijke activiteiten succesvol weten te transformeren.

Aeres Tech

De grootste uitdaging van Aeres Tech zat in het bereiken van vmbo-studenten (16-17 jaar). Zij konden niet naar school komen en konden de onderwijsbeurzen niet bezoeken. Toch is het Aeres Tech dankzij de inzet van social media, waaronder Facebook Ads, en de organisatie van online open dagen en VIP open dagen voor een select aantal geïnteresseerden gelukt om het aantal inschrijvingen voor het komende schooljaar op peil te houden. 

Daarnaast heeft de pandemie er bij Aeres Tech voor gezorgd dat de digitalisering van het opleidingsaanbod in een stroomversnelling is gekomen. Door de bouw van de greenscreen videostudio is het opleidingscentrum in staat om lesprogramma’s in de toekomst ook digitaal aan te bieden. 

De komende maanden zal Aeres Tech meer tijd en energie steken in het aanbieden van relevante content voor landbouwmechanisatiebedrijven. Door deze bedrijven blijvend te informeren over het belang van opleiden, zeker gezien de grote veranderingen in de werkplaats van de toekomst, streeft Aeres Tech ernaar zichzelf te positioneren als dé partner voor een toekomstbestendig landbouwmechanisatiebedrijf. 

SKF

Het afgelopen jaar hebben de marketingactiviteiten bij SKF volledig in het teken gestaan van het organiseren van webinars. Deze stap werd gezet omdat – mede door corona – de customer journey is veranderd. De oriëntatiefase begint nu vaak online en het persoonlijke contact is verschoven naar een later moment. Hierdoor is het belang van marketing in de organisatie veel groter geworden. In de nieuwe situatie moesten webinars zorgen voor digitale klantcontacten. Via Microsoft Teams organiseerde het bedrijf 80 webinars. Voor het werven van nog niet bekende leads is gebruikgemaakt van verschillende externe vakmedia. Bestaande relaties zijn uitgenodigd door de inzet van e-mailmarketing. Door de inzet van marketingautomation-software werden verschillende fases in de customer journey meetbaar. 

Door het toekennen van waardes aan de verschillende klantcontacten zette SKF een extra stap in de samenwerking tussen marketing en verkoop. Op basis van klikgedrag en gescoorde punten werd bepaald welke lead door verkoop werd opgevolgd en welke niet. Door onderscheid te maken in marketing qualified leads (MQL’s) én sales qualified leads (SQL’s) werd de werkdruk bij sales verlaagd en de conversie verhoogd. Voor de toekomst is de verwachting dat er meer focus komt op de kwaliteit (vb; content, bezoek, leads, etc) en minder op kwantiteit van webinars.

Kuhn Geldrop  

Ook Kuhn Geldrop heeft zichzelf door COVID-19 opnieuw moeten uitvinden. De pandemie heeft de digitalisering versneld. Trainingen en fabrieksbezoeken vielen stil en bij verkoop- en marketingorganisaties ontstond een toenemende vraag naar online-marketingtools.  

Toch lag bij Kuhn Geldrop eigenlijk voor de uitbraak van corona al een plan op tafel om eens iets anders te doen dan anders. Waar normaal gesproken in de campagnes de producten (machines) centraal stonden, was het nu tijd om – in het geval van de perswikkelcombinatie – het eindproduct (de baal) centraal te stellen. Het delen van kennis over de perfecte baal zou ervoor moeten zorgen dat klanten Kuhn zien als kennispartner en expert op het gebied van balen maken. Het nieuwe contentmarketingconcept, wat later uitmondde in Passion for Bales, was hiermee geboren.

De centrale plek in het Passion for Bales-concept is het Ierse, Duitse en Franse contentplatform. Op het contentplatform (vb: www.passionforbales.de) wordt frequent content (vb. kennisblogs, video’s, interviews en testimonials) geplaatst over alles wat er komt kijken bij het maken van balen. Naast het kennisplatform is er een introductievideo gemaakt en zijn er in verschillende talen advertenties en social media-campagnes ontwikkeld om het contentplatform onder de aandacht te brengen van loonwerkers en veehouders. 

De afgelopen periode heeft de focus vooral gelegen op online-activiteiten en het creëren van bereik. Nu Europa weer opengaat, is de verwachting dat ook live-evenementen onderdeel worden van het concept. Denk hierbij aan roadshows en demo’s waaraan een kenniscomponent wordt toegevoegd. Ook zal Kuhn Geldrop meer nadruk leggen op de inzet van video en het hergebruik van content. De grootste uitdaging in aanloop naar en bij de lancering van Passion for Bales lag toch vooral op organisatorisch vlak. Er is best veel tijd gaan zitten om deze nieuwe manier van denken en werken in de hele Kuhn-organisatie te implementeren. 

Marktonderzoek

In het tweede deel van de uitzending (vanaf 45 minuten) nam Ebo van der Broek (BatavierenBende) de kijkers mee in de resultaten van het recentelijk gehouden marktonderzoek onder agrimarketeers en lezers van verschillende vakmedia (LandbouwMechanisatie en Tuin en Park Techniek). 

Wat we allemaal al vermoedden, bleek ook uit de cijfers. Beursbezoek in de agrarische sector is een belangrijk middel om de doelgroep te bereiken. Vooral ATH/GTH en AgriTechnica zijn belangrijke evenementen. Redenen voor beursbezoek zijn vooral het netwerken en het inwinnen van informatie. 

Nu fysieke beurzen onmogelijk waren, werden virtuele edities opgezet. Uit het onderzoek blijkt dat deze virtuele evenementen veelal aan de bezoekers voorbij zijn gegaan. Klanten die wél zo’n beurs bezochten, vonden er vaak weinig aan: de waardering was laag. Enkele marketeers geven niettemin aan door te gaan met digitale evenementen, maar er is ook een grote groep die ze voortaan links laat liggen. 

Uit de resultaten van de verschillende onderzoeken blijkt verder dat internet en vakbladen de rol van beurzen tijdens de pandemie hebben overgenomen. Klanten geven verder aan dat persoonlijke contact met collega’s, vertegenwoordigers en leveranciers een belangrijke informatiebron is. Ook de inzet van video wordt hoog gewaardeerd. In de komende periode zullen we de resultaten van het marktonderzoek verder uitwerken in diverse blogs.

Samenvatting

Na een uur kwam er een einde aan deze virtuele editie van het BatavierenBende KennisCafé . We kunnen concluderen dat er in het afgelopen jaar veel is gebeurd, dat de versnelde digitalisering onomkeerbaar is, maar dat we toch ook wel weer verlangen naar de wereld van live-communicatie. Hopelijk dan ook tot het volgende BatavierenBende KennisCafé, live op Landgoed Nergena. 


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Met vallen en opstaan omgaan met het nieuwe normaal

Maak tijdens het BatavierenBende kenniscafé op 27 mei aanstaande kennis met aansprekende voorbeelden van agrarische marketing.

De website, de digitale basis

Hoe voorkom je dat je verhalen en producten een onoverzichtelijke brij worden? Houd je kennisplatform en bedrijfsinformatie gescheiden.