2023 – trends en voorspellingen

Of het nu lijstjes zijn met vijf of zeven of desnoods 23 trends voor 2023, de wereld van de marketeer is ook komend jaar weer een van uitdagingen en vernieuwing. Voor de agri-marketeer is dat niet veel anders. Behalve dan dat wij ons vak bedrijven in een sector die voor wellicht de grootste uitdaging van onze tijd staat. Wat de gevolgen zullen zijn? We kunnen er aan het einde van 2023 misschien meer over zeggen. Voor nu kunnen we alleen voorspellen en de trends duiden. 

  1. Persoonlijke contact

In 2022 waren de verschillende grote (inter)nationale beurzen weer allemaal van de partij. En hoewel 2023 niet zo’n lading evenementen in petto heeft, zullen er weer grote budgetten worden ingezet om de merken en producten er goed op de zetten op de beursvloer. 

Naast de grote beurzen zullen kleinere evenementen een belangrijkere plek gaan innemen in de marketingmix. Deze evenementen zullen voor een deel ook online gaan plaatsvinden. En bedrijven blijven de waarde van face-to-face interacties erkennen bij het converteren van leads en het aangaan van langdurige klantrelaties.

  1. Belang van de 1st party cookie

Na eerder al onder andere Apple zal ook (we hebben nog even) Google Chrome eind 2024 de cookies van derden niet meer ondersteunen. Als gevolg hiervan zullen bedrijven die sterk afhankelijk zijn van cookies van derden om hun marketingcampagnes uit te voeren, nieuwe strategieën moeten ontwikkelen en hun focus moeten verleggen naar first-party data.

First-party data omvat informatie die rechtstreeks van consumenten wordt verzameld via enquêtes, klantinzichten en analysetools, terwijl bedrijven gegevens van derden verzamelen door online gebruikersgedrag te volgen via cookies.

2023 zal dan ook in het teken komen te staan van de veranderende visie op cookies en data verzamelen. Bezoek op de eigen platformen wordt nog belangrijker om beter inzicht te krijgen in de (potentiële) klant. 

  1. AI, wat volgt er op ChatGPT

Eind 2022 was een opwindende tijd op het gebied van Artificiële Intelligentie (AI). ChatGPT zag het levenslicht. AI die op basis van simpele input doordacht verhalen kan schrijven. Het is de eerste echte kennismaking van AI voor het grote publiek. De rol van de marketeer (op de een of andere manier toch een beroepsgroep die snel dit soort trends oppakt) stond op het spel. De vraag wat echt is en wat niet wordt direct relevant. De rol van de marketeer (en marketing) stond nog maar weer eens in het spotlicht. 

Nu de eerste stofwolken zijn neergedaald en het besef er is dat AI een niet te stuiten ontwikkeling is, komen de eerste kritische geluiden maar ook de eerste pareltjes tevoorschijn. 

  1. Analytics? GA4

Geen trend, maar wel een ontwikkeling die impact zal hebben op marketeers. In 2023 moeten we over naar Google Analytics 4. Geen standaard sessies en gebruikers meer. De focus komt te liggen op user signals en gebeurtenissen. Er wordt veel mogelijk en met de rapporten kan veel. Voor marketeers is het belangrijk deze nieuwe insteek te kennen. En goed te kunnen uitleggen. Want de CEO en CMO zijn vaak pas net zover dat ze het verschil tussen een sessie, een bezoek en een bezoeker door hebben… 

  1. Veranderende rol van de marketeer

Wat 2023 verder gaat brengen? Video en podcast, het opnieuw uitvinden van social media, verduurzamen en de toenemende focus op Generation Z. Maar vooral ook de verdieping van de rol van de marketeer. De verschuiving van reclame maken naar impact maken en waarde toevoegen. De eigen rol betekenis geven en het morele kompas van de organisatie zijn. 

2023 wordt weer een jaar vol vernieuwing, kansen en terugkerende uitdagingen. Bij de BatavierenBende hebben wij er heel veel zin in en staan altijd open om te kijken hoe en waar wij kunnen helpen met de jacht. 


Wil je graag het gesprek met ons een keer aangaan? Wij gooien nog wat blokken op het vuur en spreken snel een keer af!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn