Summer of Books

De vakantie staat voor de deur. En hoewel de agri-business weinig echte vakantie kent, is het toch een tijd voor een korte of langere break voor veel mensen. De batterij weer opladen om na de zomer weer vol aan de slag te gaan. De plannen voor het tweede van 2021 moeten worden uitgevoerd en 2022 komt er ook alweer aan.

Om het tweede deel van het jaar (en de plannen voor 2022) met nieuwe inspiratie in te gaan, is het wellicht een idee om meer dan alleen te luieren tijdens de vakantie. Een goed boek dat wellicht nieuwe inzichten en ideeën kan bieden is dan altijd welkom. Daarom hebben wij enkele inspirerende (business)boeken op een rijtje gezet, doe er uw voordeel mee. 

Contentmarketing

Uiteraard starten we met wat boeken over contentmarketing. Met twee boeken van onze Nederlandse contentmarketinggoeroe Cor Hospes

De contentbijbel

Ethos, Logos en Pathos, oftewel geloofwaardigheid, overtuigen en emotie, volgens Aristoteles de elementen van de retorica en – flash foward – drie pijlers voor goede contentmarketing. In de contentbijbel gaat Hospes in op de historie en toekomst van contentmarketing. Met prikkelende voorbeelden (heel veel voorbeelden) om te eindigen met (zijn) tien geboden voor de contentmarketing.

De power van een contentplatform

Een niet te onderscheiden element bij contentmarketing is het platform. Uiteindelijk doe je alle inspanningen niet om een mooi Facebookbericht te plaatsen. Zorg ervoor dat de sociale media een stuk gereedschap zijn om je klanten naar je eigen zaak te krijgen. De power van een contentplatform volgt een bewezen model en een draaiboek om jouw organisatie in acht stappen contentklaar te maken. 

Iets ouder, maar daarom niet minder interessant, is Killing Marketing van Joe Pulizzi. Volgens Pulizzi kan marketing een businessmodel op zich zijn, met content als kloppend hart. Killing Marketing moedigt bedrijven aan om niet louter te denken als een uitgever, maar er daadwerkelijk een te worden. Als voorbeeld komen ze met Red Bull. Maar met een boek uit 2017 zullen er intussen al meerdere voorbeelden zijn. 

Data en storytelling

Data en storytelling zijn wellicht de grootste buzzwoorden die rondom marketing momenteel spelen. Daarom ook over deze twee onderwerpen wat aanbevelingen. 

Data Bedreven Marketing – Danny Oosterveer

Volgens Danny Oosterveer zijn marketeers al data-marketeers. Het boek Data Bedreven Marketing levert je een toolset om niet langer door data te worden geleid, maar om data-bedreven te worden. (Meer) kennis van digital analytics en verantwoord data gebruik om je marketing en business te optimaliseren. 


Storytelling in 12 stappen – Mieke Bouma

Als de marketeer al een data-marketeer is, is hij/zij ook zeker een verhalenverteller. Maar een goed verhaal vertel je niet zomaar. De monomythe Reis van de Held van Joseph Campbell is de inspiratie voor dit (dunne, 138 bladzijden) boekje. Het boek doorgrondt de DNA van verhalen en komt in 12 stappen vol met tips en oefeningen om je het vertellen van verhalen te laten doorgronden en toepassen. 

Verhalen genoeg… ze moeten alleen wakker gekust worden…


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *