kansen en uitdagingen in de agri marketing

Agrimarketing in 2021, kansen en bedreigingen

Vol verwachting begonnen we een jaar geleden aan een nieuw en uitdagend jaar. Een jaar met veel beurzen en evenementen waar we onze doelgroep in de ogen konden kijken. Er was weliswaar een nieuw virus geconstateerd in Wuhan, maar dat mocht de pret niet drukken – toen nog niet. Dat het coronavirus zo’n enorme impact zou hebben op ons leven was vorig jaar rond deze tijd ondenkbaar.

Het afgelopen jaar was dan ook een jaar vol onzekerheden. Gaat de beurs door of niet? Wat kunnen we wel en wat kunnen we niet? De digitalisering versnelde, ontmoetingen vonden veelal virtueel plaats en wendbare organisaties pakten hun kansen. Het glas is toch immers altijd halfvol? 

Voorspelbaar

Hoe anders is het in 2021. Het coronavirus is nog steeds onder ons en na een intelligente en een gedeeltelijke lockdown lijkt de harde lockdown nog even aan te duren. Gelukkig is er inmiddels een start gemaakt met vaccineren. Maar het zal nog wel een aantal maanden duren voordat er grootschalige evenementen kunnen worden gehouden. Agritechnica in november 2021 zou zomaar eens het eerste agrarische evenement van het jaar kunnen zijn. Voorspelbaar toch?

In de wetenschap dat het afgelopen jaar er één was van veranderingen en leermomenten – het wiel is meer dan eens uitgevonden – leggen marketeers nu de basis voor een vruchtbaar 2021. De ervaringen van vorig jaar worden verwerkt in de marketingmix van dit jaar. Zet de digitalisering door? Is gedrukte media terug van (nooit) weggeweest? Worden virtuele evenementen de nieuwe norm? Of besteden we gewoon weer tienduizenden euro’s, zo niet tonnen, aan beurzen? 

Oplossen van problemen

Ongeacht wat we als marketeers doen, hoop ik dat agrimarketeers in 2021 denken vanuit de problemen die ze met hun producten en diensten oplossen in plaats van vanuit de producten die ze verkopen. Jouw unieke verhaal moet hoe dan ook in 2021 verteld worden. Gelukkig zijn er mogelijkheden genoeg. Of er nu beurzen zijn of niet.

Blik op agrimarketing

In de praktijk zien we marketeers enerzijds kiezen voor traditionele vormen van media en anderzijds voor andere vormen van marketing. Marketeers lijken minder in te zetten  op échte reclame-uitingen en public relations. De stap naar contentmarketing lijkt aan populariteit te winnen. Ook de inzet van intelligente technologie, zoals marketingautomation, wint terrein.

Zijn traditionele vormen wel zo traditioneel?

Gelukkig zijn er in Nederland vele agrarische vakmedia met allemaal hun eigen domein. Sommige zijn zeer generiek en bereiken een groot publiek. Anderen zijn juist zeer specifiek en bedienen de niche. In beide gevallen is het afgelopen jaar gebleken dat deze media niet mogen worden onderschat. Het printbereik van magazines blijft namelijk onveranderd hoog en door corona zien veel media, en zeker ook agrarische vakmedia, forse stijgingen qua bereik. 

Mocht je kiezen voor de inzet van vakmedia, dan adviseren wij dit te doen met beleid én vanuit jouw doelstelling. Voor het vergroten van de naamsbekendheid kun je natuurlijk prima adverteren in vakbladen en hun online media. Wil je jouw autoriteit binnen het domein vergroten, kies dan voor een advertorial in print of een online kennispartnership. Wil je een product direct verkopen of aanmeldingen genereren voor een virtueel evenement, plaats dan online advertorials of banners. De verschillende vakmedia bieden talloze (meetbare) mogelijkheden om een nieuw publiek op te bouwen en leads te genereren.

Contentmarketing

Wil je de komende beursloze maanden gebruiken voor het vergroten van jouw autoriteit en/of het creëren van merkvoorkeur op korte en lange termijn, begin dan altijd eerst met het bepalen van jouw unieke verhaal en leg de rode draad van jouw verhaal vast in een contentstrategie. Naast jouw unieke verhaal dien je ook rekening te houden met de distributie van jouw verhaal, want de bezoeker komt echt niet vanzelf. Gelukkig zijn er voor de distributie van jouw verhaal verschillende mogelijkheden. Vaak wordt in eerste instantie gedacht aan online-opties, zoals blogs, video’s, et cetera. Bij het kiezen van het juiste kanaal geldt natuurlijk altijd dat je rekening moet houden met de mediavoorkeuren van jouw doelgroep. Heb je bijvoorbeeld weleens gedacht aan het maken van jouw eigen relatiemagazine of een serie podcasts

Al met al is het natuurlijk geen keuze tussen de ene vorm of de andere. Ook vakmedia heeft natuurlijk een rol binnen een uitgekiende contentmarketingmix, zeker als het gaat om het bereiken van een publiek dat je nog niet kent. In de blog ‘op jacht naar een integrale marketingaanpak’ geven wij handvatten om op een gestructureerde (en indien noodzakelijk wendbare) wijze jouw marketingvorm te geven. Daar kan geen virus wat aan veranderen.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn