Podcasts: een onontdekt kanaal voor contentmarketeers

Je kunt er niet meer omheen, de podcast wint aan terrein. Uit de podcastmonitor van Markteffect blijkt dat vier op de tien Nederlanders weleens naar een podcast luistert. Dit betekent dat 5,3 miljoen Nederlanders weleens in aanraking komen met dit relatief nieuwe fenomeen in het medialandschap. 

Inmiddels blijkt dat één op de vijf Nederlanders minimaal één keer per week naar een podcast luistert. Demografisch gezien zijn het vooral mannen, hoogopgeleiden en jongeren tot 34 jaar die naar podcasts luisteren. Het gros van de luisteraars luistert ter ontspanning en vermaak naar een podcast, maar inmiddels luistert 25 procent ook weleens vanuit zakelijk oogpunt. De verwachting is dat het gebruik van de podcast verder zal toenemen, waardoor het een interessant kanaal wordt voor marketeers om de doelgroep te bereiken.

Wat is nu eigenlijk een podcast?

De term podcast is afgeleid van de woorden iPod en broadcasting. De term is in 2004 ontstaan en onder andere door Adam Curry in de markt gezet. In het begin waren podcasts uitsluitend beschikbaar voor de iPod van Apple. Met de introductie van nieuwe audio-spelers én het gestandaardiseerde mp3-formaat was dit echter van korte duur. In feite is een podcast niets meer dan een radio-uitzending via internet. Het grote verschil tussen een podcast en radioprogramma is het moment van uitzenden (live of on demand) en de beoogde doelgroep. Deze is bij een radioprogramma vaak ‘generiek’ en bij een podcast ‘specifiek’. Een podcast bevat uitsluitend audio en geen video, alhoewel de laatste tijd ook podcasts worden gepubliceerd waar ook beeld bij beschikbaar wordt gesteld. Denk hierbij aan de live-uitzending van radioprogramma’s via het internet. 

Podcast voor specifieke interesses

In de praktijk leent het fenomeen ‘podcast’ zich goed voor het creëren van inhoudelijke diepgang. Aangezien de podcast vaak wordt opgenomen als een soort van talkshow, waarbij één specifiek thema of onderwerp centraal staat, is het bij uitstek een mediumtype die niches verbindt. Door de diepgang trekt de podcast vaak een zeer geïnteresseerd publiek dat met gemak 45-50 minuten luistert. Door de grote mate van aandacht dan wel betrokkenheid van de luisteraar is de podcast een aantrekkelijk medium om de band met jouw doelgroep te versterken. 

Voorbeelden van niche-podcasts

Hieronder vind je enkele voorbeelden van niche-podcasts uit mijn eigen interessegebied, media, marketing en technologie:

Volle aandacht voor jouw content

Naast de mogelijkheid om veel diepgang te creëren, biedt de podcast nog enkele voordelen voor de gebruikers. Podcasts zijn namelijk on demand te beluisteren via allerlei devices en platformen. Soundcloud, Apple Music, Spotify et cetera zijn inmiddels gemeengoed en bieden gebruikers toegang tot een grote schare aan podcasts. 

Doordat er slechts één zintuig (ons gehoor) wordt gebruikt, biedt de podcast ruimte aan de lezer om te multitasken. Men kan bijvoorbeeld luisteren in de auto, tijdens het sporten of tijdens huishoudelijke werkzaamheden. In de praktijk blijkt dan ook dat men podcasts vaak alleen luistert, waardoor er gevoelsmatig een directe relatie ontstaat tussen de zender en ontvanger. Daarnaast blijkt dat de luisteraar vooral kennis of informatie wil verzamelen over het onderwerp van hun interesse.

Interessant kanaal voor contentmarketing

Juist daarom is de podcast een interessant medium als onderdeel van jouw contentstrategie. De podcast biedt als geen ander de mogelijkheid om kennis over te dragen. Ga eens samen met een collega sparren over het vak, duid eens ontwikkelingen die je hebt gesignaleerd. Het delen van jouw kennis en ervaringen zorgt ervoor dat men jou ziet als autoriteit/expert binnen jouw vakgebied. Dit zal zeker de voorkeur voor jouw merk versterken.

Onderdeel van contentstrategie

Natuurlijk dienen podcasts te worden worden geïntegreerd in de contentstrategie. Belangrijk is om hier ook rekening te houden met de voorwaarden van een goede contentstrategie. En indien je – vanuit het merk-dna en jouw contentstrategie – de juiste thema’s en topics voor de podcast hebt bepaald, dan volstaat een microfoon, opnameapparatuur, editingsoftware en een publicatieplatform, zoals Spotify of Soundcloud. Vergeet niet dat er in deze platformen duizende andere aanbieders van podcasts zijn, waardoor het promoten van jouw podcast via jouw kanalen (bijvoorbeeld nieuwsbrief en/of sociale media) niet vergeten mag worden.

Podcasts in de landbouw

Het aanbod podcasts over de landbouw op Spotify en Soundcloud is nog mager, maar de eerste initiatieven, waaronder die van het vakblad LandbouwMechanisatie, zijn inmiddels gepubliceerd. 


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn