Redenen om te beginnen met nieuwsbrieven

Al jaren wordt gesteld dat e-mail zijn langste tijd heeft gehad. Generatie Y zou nooit meer e-mail gebruiken en generatie Z zou er zelfs helemaal niet van gediend zijn. Toch is er nog steeds e-mail. Kijk eens in je eigen mailbox en tel eens hoeveel nieuwsbrieven daar tussen zitten? Uit onderzoek blijkt dat nog steeds meer dan 90 procent van de Nederlanders zich heeft aangemeld voor één of meer nieuwsbrieven. Het percentage nieuwsbrieven dat wordt geopend ligt bovendien hoog en 75 procent van de Nederlanders heeft zelfs wel eens een aankoop gedaan naar aanleiding van een nieuwsbrief. 

Als je al een nieuwsbrief maakt, super! Lees vooral ook verder, misschien staan er nog wat eye-openers tussen. 

Eerst maar even kort wat voordelen op een rij:

  1. Een nieuwsbrief is relatief goedkoop. Vergelijk het maar eens met een direct mail (DM) naar hetzelfde bestand.
  2. Het klantenbestand wordt optimaal benut voor retentie (klantbehoud).
  3. Met een nieuwsbrief kun je de content op je website extra onder de aandacht brengen.
  4. Klanten blijven op de hoogte en zien dat als een service met toegevoegde waarde.
  5. Met een nieuwsbrief kun je snel inspelen op de actualiteiten.
  6. Jij en jouw bedrijf blijven op het netvlies van de klant.
  7. Je kunt jouw kennis delen en je zo positioneren als expert.

En alsof dat nog niet genoeg is. Het responsgedrag op je nieuwsbrief zorgt ervoor dat je jouw klanten (nog) beter leert kennen. Na een aantal mailings kun je al ontdekken waarin jouw klanten zijn geïnteresseerd. Op welke links klikken ze? Zijn er berichten of informatie die veel meer aandacht trekken dan andere? Waardevolle informatie van elke klant dus.

Ook kun je met nieuwsbrieven nieuwe boodschappen testen. Heb je iets nieuws ontwikkeld, stuur dan niet iedereen hetzelfde verhaal, maar ga A/B-testen en kijk wat wel en niet werkt. Zo kun je je de nieuwsbrief ook nog inzetten voor innovatie. 

En last, but not least, je kunt met je nieuwsbrief de band met je lezers persoonlijk maken en uitbouwen. Laat medewerkers zien in berichten en geef je organisatie één of meerdere gezichten. 

Conclusie

Een nieuwsbrief levert zowel je klanten als je eigen organisatie veel op: inzichten, kennis en verdieping in relaties. Er zijn onnoemelijk veel voordelen en de kosten zijn laag te houden. 

Dus, wacht niet langer en start met een nieuwsbrief!


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn
Tags: