Drie rollen voor data bij contentmarketing

Data is booming. Klantdata, website-statistieken, onderzoeken; iedere marketingprofessional baseert zijn of haar beslissingen tegenwoordig op data. En dat is best logisch. De hoeveelheid aan data kan er echter ook toe leiden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar, wat is nog nuttig voor jou en je doelstellingen? Welke informatie en inzichten kun je eruit halen? Wat kun je er uiteindelijk mee? 

Tijdens het brononderzoek en schrijven ontdek ik dat het wellicht goed is om in te gaan op welke rollen data kan vervullen voor een contentmarketeer. Want dat het onmisbaar is en een steeds belangrijkere rol inneemt in het werk van (content)marketeers is evident. Een blik op verschillende marketingvacatures maakt dat wel duidelijk.

Drie data rollen

Welke rollen zijn er dan voor data? Of beter gezegd, hoe kun je het gebruiken binnen je contentstrategie?

  • als basis voor je content
  • voor de analyse van je content
  • als content

1. Data als basis voor content

Goede content binnen een contentmarketingstrategie gaat uit van de behoefte van de klant. Belangrijk voor een contentmarketeer is dus te weten, wat wil je klant weten. Welke vragen / problemen heeft hij en hoe kan jouw product of dienst een antwoord geven. 

Inzicht in de vragen / problemen kun je op verschillende wijzen krijgen. Direct contact met (potentiële) klanten, via de verkoopafdeling. Maar ook online is het mogelijk om te achterhalen waar op gezocht wordt. Via de zoekwoordentool van Google. Of via Google Search Console, waar je kunt zien via welke zoekopdrachten jouw website wordt getoond en bezocht. En natuurlijk via de zoekopdrachten op je eigen website. 

Met deze verschillende databronnen kun je je content gaan opstellen en content gaan creëren die antwoord geeft op vragen en problemen die jouw doelgroep heeft. 

2. Data voor contentanalyse

Content bestaat in allerlei vormen en maten. Maar, wat maakt content nou goede content? En hoe zet je het effectief in voor jouw organisatie? Of hoe zorgt je content ervoor dat je je doelstellingen kunt halen? En hoe weet je dat (zeker)?

  • hoeveel bezoekers op het content-item
  • waar komen ze vandaan
  • hoelang blijven ze
  • converteren ze 
  • komen ze terug

Met tools als Google Analytics is het mogelijk om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers op je website. Ook bieden veel contentmanagementsystemen tegenwoordig vaak ingebouwde analyse- en trackingtools. Met goede rapportages kan je zien welke onderwerpen scoren bij je bezoekers en kun je hierop meer content creëren.

3. Data als content

Natuurlijk is het ook mogelijk om data zelf als content in te zetten. Content wordt dan gemaakt in de vorm van infographics die bijvoorbeeld de resultaten van een marktonderzoek tonen. 

Data-driven contentmarketing

De verschuiving binnen het marketingvak naar meer performance- en fact-based zet met de komst van meer en meer data een vliegwiel in werking. Data-driven contentmarketing is contentmarketing die volledig wordt gedreven door data. Hiervoor zal de marketeer meer afhankelijkheid krijgen van verschillende tools die inzichten kunnen geven. Aan de hand van deze inzichten kan de contentstrategie perfect worden afgestemd op de behoefte van elke doelgroep.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn
Tags: