Agrimarketing in coronatijd

De wereld staat stil. Het coronavirus houdt de politiek en vooral de zorg in zijn greep. Vele bedrijfstakken in binnen- en buitenland worden zwaar geraakt – horeca, reiswereld, detailhandel, retail, kappers en de vele zzp’ers. Ook de landbouw voelt de druk op de schouders toenemen. Prijzen dalen, export neemt af, overschotten nemen toe (fritesaardappelen bijvoorbeeld) en in Europa wordt zelfs al gesproken over vermindering van de melkproductie. Gelukkig zijn boeren niet voor één gat te vangen – zij hebben vaker diepe dalen overwonnen. Het (mogelijke) noodfonds kan tijdelijk helpen, maar over het algemeen zal de levenshouding ‘niet lullen, maar poetsen’ ons ook door deze periode loodsen.

Marketeers in de agrarische sector voelen de coronacrisis ook. Vele fabrieken zijn gesloten, sommige hebben hun bedrijfsproces aangepast en ondersteunen de zorg en menig evenement is geannuleerd. Gelukkig zien we op verschillende plekken in Europa dat de verspreiding van het virus afneemt. We weten echter ook dat ons normale leventje voorlopig niet terug is en dat dit nog een lange tijd kan duren. Gelukkig is de anderhalvemeter-economie op het land of in de stal geen probleem ;-).

Alternatieve vormen van marketing

De toekomst is uiterst onzeker. En of evenementen met veel bezoekers dit jaar mogen plaatsvinden, valt nog te bezien. Wat betekent dit voor marketeers? Evenementen zijn immers in de agrarische sector een belangrijk kanaal voor het bereiken van de doelgroep. Wat nu als deze evenementen ook na 1 juni 2020 worden geannuleerd? Hoe bereiken we dan onze doelgroep in deze bijzondere periode?

Op dit moment valt op dat de mediaconsumptie enorm is toegenomen. Babyboomers vinden vooral hun informatie op televisie, terwijl de Generatie Z en Millenials vooral online te vinden zijn. Over het algemeen blijkt wel dat de aandacht vooral verschuift naar de digitale wereld, waarbij online video, nieuwssites en sites van vakmedia terrein winnen. Verder zien we dat videodiensten als Netflix en Videoland groeien, zijn puzzels niet aan te slepen en lijkt de verkoop van boeken en tijdschriften sterk toe te nemen.

Gelukkig zijn er voldoende alternatieve vormen van marketing die ervoor kunnen zorgen dat de doelgroep met jouw merk in aanraking blijft komen. In onze eerdere blog over content in de awarenessfase gaven we al aan dat in deze fase van de klantreis het vooral van belang is dat je een domein (lees: thema) claimt die niet per se gerelateerd is aan jouw product of dienst, maar juist wel aan het probleem dat je oplost.

In deze periode – waarin we onze producten en diensten niet kunnen tonen op beurzen of evenementen – is het daarom volgens ons vooral belangrijk om stil te staan bij de wijze waarop je jouw doelgroep kunt helpen. De stap van product- naar contentmarketing is daarmee snel gezet.

Het is nu – meer dan ooit – belangrijk om jouw unieke verhaal te bepalen en dit te vertellen in persberichten, blogs, podcasts en/of video op je eigen site en/of in media van derden. Misschien kun je zelfs een relatiemagazine overwegen. Zo zorg je ervoor dat je – ook in deze bijzondere tijd – in contact blijft met jouw doelgroep. En vergeet niet dat digitale content enorm bijdraagt aan het vergroten van jouw online vindbaarheid (SEO) – een prettige bijkomstigheid.

Volop kansen

Om jou te ondersteunen in het maken van de juiste keuzes – passend bij de customer journey van jouw (potentiële) klant – kun je ons ACDA-model nu (gratis) downloaden. Dit model geeft aan welke activiteiten je in welke fase kunt inzetten. We pretenderen niet volledig te zijn, maar hopen je wel te inspireren en op weg te helpen in deze lastige tijd.

Vergeet dus niet dat er ook in deze uitdagende periode, zonder beurzen en evenementen, volop kansen zijn! Maar…pak ze wel, want degene die nu stilvalt, staat straks met 1-0 achter. En niet onbelangrijk: blijf gezond en pas op elkaar! Samen komen we hier doorheen. 


Download het ACDA model