Sociale media en content marketing

Marketeers die niet meegaan met hun tijd zullen snel afvallen. Dat wil je natuurlijk voorkomen. In één van onze eerdere blogs meldden we al waarom elk bedrijf zo snel mogelijk moet starten met content marketing. Veel bedrijven maken er inmiddels gebruik van. De volgende stap om uit te groeien tot de beste content marketeer is starten met sociale media. In het digitale tijdperk biedt dit veel mogelijkheden. Reden genoeg om te ontdekken hoe je deze mogelijkheden kunt gebruiken in jouw content marketing. 

Adverteren en afstemmen op de doelgroep

Al veel mensen gebruiken sociale media, dus jouw doelgroep waarschijnlijk ook. Hierdoor is jouw doelgroep makkelijker bereikbaar en als marketeer wil jij jouw doelgroep direct aanspreken. Daarbij komt dat adverteren op sociale media goedkoop is in vergelijking tot advertenties in print of op radio of tv. Bovendien is adverteren op sociale media erg effectief, omdat je jouw doelgroep direct kunt aanspreken. Je kunt inspelen op demografische verschillen, kenmerken, interesses en voorkeuren. 

Interactie

Je wilt dat jouw bedrijf de hele dag blijft hangen in het hoofd van de klant. Sociale media biedt die mogelijkheid en door de klant elke dag aan te spreken, bouw je een vertrouwensband met hem op. Een extra voordeel is dat je de mogelijkheid hebt om met klanten in gesprek te gaan. Er is veel ruimte voor interactie: klanten kunnen reacties plaatsen en privéberichten versturen. Deze interactie zal de band tussen jouw bedrijf en de doelgroep versterken.

Waardevol

Op sociale media wordt er extreem veel content gedeeld, geliked en bekeken. Jouw bedrijf moet natuurlijk ook content creëren. Niet zomaar content, maar waardevolle informatie die past bij jouw doelgroep. Jouw post moet niet alleen gezien worden, maar moet de klant ook informeren – of er moet om gelachen kunnen worden. De content moet zo waardevol zijn voor de doelgroep dat klanten jouw bericht meteen liken en delen. Liken en delen zijn belangrijke aspecten waar zeker op ingespeeld moet worden.

Sociale media vergt strategie

Sociale media bieden veel mogelijkheden. Er zijn een paar zaken waarmee je rekening moet houden: wat, waar, wanneer en welke. 

  • Wat? Wat is waardevol voor de doelgroep, dit moet je onderzoeken. 
  • Wanneer? Wanneer is het juiste moment om jouw doelgroep aan te spreken? Als je bijvoorbeeld al weet dat jouw doelgroep vooral ‘s avonds actief is, moet je ervoor zorgen dat je ‘s avonds berichten post.  
  • Welke? Op welke manier spreek je jouw doelgroep aan? Zorg dat je de taal van jouw doelgroep spreekt. Let er ook op in welke vorm jouw doelgroep het liefst content ontvangt.  

Als je met sociale media wil scoren, moet je veel onderzoek doen. Dat kost tijd en energie. Maar dan zal je merken dat sociale media een heel waardevolle tool is in jouw content marketing.  


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn