Redenen om niet te beginnen met contentmarketing

De belofte van contentmarketing is te mooi om waar te zijn. Er moet wel haast een addertje onder het gras zitten. Of toch niet? In deze blog ga ik in op redenen om vooral toch niet te beginnen met contentmarketing. Ik zal voor deze redenen maar meteen een daadkrachtige oplossing aanbieden. Weg met het fake news over contentmarketing. 

#1 geen contentmarketingstrategie

Om het even welke marketing je kiest (product, social, content), zonder een heldere strategie en visie ben je nergens. Vooraf helder weten waarom je met contentmarketing aan de slag gaat, hoe het werkt en welke valkuilen er zijn, helpen je om op het juiste pad te blijven en zo een langdurige relatie op te bouwen met je doelgroep. 

#2 gebrek aan resources

Geld, tijd (mensen) – zoals elke vorm van marketing een heldere strategie en visie nodig heeft, is er ook geen ‘gratis’ marketing. Ook social media kosten tijd (veel tijd). En dan zal ik de budgetten en uren voor een beetje beursaanwezigheid maar niet noemen. Toch zijn deze vormen van resourcegebruik te billijken. Dus waarom zou je geen tijd en geld besteden aan contentmarketing? Nu we (voorlopig) geen beurzen hebben, valt er een deel van de tijd en budgetten vrij. Als je dit deel nu inzet voor contentmarketing, heb je voldoende resources om een goede basis te leggen voor je contentmarketingexecutie. 

#3 ‘het is een marketingding’

Veel vormen van marketing kunnen nog wel genade vinden bij niet-marketingafdelingen. Contentmarketing op de één of andere manier een stuk minder. En dat terwijl juist deze vorm van klantenbinding er één is die alle afdelingen van de organisatie raakt. Met contentmarketing stel je de doelgroep centraal en vertel je verhalen waar deze iets aan heeft. En wie kunnen nu beter vertellen waarom wat ze doen goed is voor de klant dan jouw eigen medewerkers? En welke toegevoegde waarde hun werk heeft voor de klant? 

Daarbij kun je ze best helpen, ze hoeven de verhalen niet per se zelf te vertellen, marketing kan heel goed de verhalen ophalen en verspreiden. Maak van contentmarketing een organisatieding en je kunt er jaren mee vooruit. 

#4 ROCI bepalen

Return on Content Investment. Met de intrede van digitale marketing was er eindelijk die stok om de marketingafdeling mee te slaan. Eindelijk was het mogelijk om de toegevoegde waarde van al die geldverslindende campagnes terug te zien. En toen kwam daar contentmarketing en nu is het allemaal weer een stuk lastiger? Die bij #1 benoemde heldere strategie, daar begint het. Als je duidelijke KPI’s definieert en je doelstellingen meetbaar maakt (X leads in Y periode) heb je een solide basis om de ROCI te bepalen. 

#5 het levert niets op

Contentmarketing is van de lange adem. Even snel een campagne opzetten en scoren, dat is niet waar het om draait. Continuïteit, een lopend verhaal en blijvend hulp bieden aan je doelgroep. Een lekker ritme vinden voor de contentproductie, dit vastleggen in een kalender. Plannen en planning; misschien is het wel het meest lastige van contentmarketing. Maar in-the-end is dit onmisbaar om succes te boeken. 

#6 we zijn te laat, onze concurrent doet het al

Reden te meer om te beginnen! Want wanneer is het juiste moment om te starten met contentmarketing? Nu! Je concurrent is niet voor niets al bezig. Ga op zoek naar je unieke verhaal en vertel het. En loop je vast? Er zijn voldoende partijen die je graag helpen. Met tips, tricks, handjes en plannen. Maar wacht niet. Just do it! 

#7 we hebben zulke mooie producten, dat wil ik vertellen

Wil je productmanager toch meer verhalen over de pk’s? Prima, maar laat hem dan maar vertellen waarom die extra pk’s zo goed zijn voor de eindgebruiker. Weersta de verleiding om over je producten te vertellen, om toch jezelf weer in het centrum van het klantdenken te zetten. Blijf consequent en hou de klant centraal in je verhalen. Laat je toegevoegde waarde zien. 

Heb jij nog een goed reden om niet te starten met contentmarketing? Ik hoor het graag, benieuwd of ik het kan overtuigen. 


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *