7 Tips voor het maken van een contentkalender

De contentkalender is één van de onmisbare zaken bij een goede contentstrategie.

Het is een kalender waarin je de spreiding van je content inzichtelijk maakt. Je kunt erin aangeven wanneer, waarover, via welke kanaal en voor wie je de content gaat maken en verspreiden. Optioneel is  het mogelijk om aan te geven wie binnen je team verantwoordelijk is voor de creatie van content.

Voordelen van een goede contentkalender

Het opzetten van een contentkalender klinkt in de basis eenvoudig. Maar of je het nu voor de eerste of voor de vijftigste keer doet, elke keer is het weer een puzzel. De keuzes bij het creëren van de contentkalender zijn van strategisch belang en daarmee essentieel.

De contentkalender is een onderdeel van je hele strategie. Voordat je de kalender kunt invullen, moet je bepalen welk verhaal je wilt vertellen. Heb je dit helder, heb je de doelgroepen helder en heb je de verschillende fasen binnen de Buyer Journey inzichtelijk gemaakt, pas dan kun je de kalender opstellen.

De voordelen van een goede contentkalender zijn evident. Het kost inderdaad tijd om hem te maken, maar als de kalender eenmaal af is, biedt hij een goede houvast. Ook biedt de kalender de mogelijkheid om in te spelen op belangrijke evenementen voor jouw doelgroep.

7 tips voor een goede contentkalender

Tip 1: plannen

Je neemt in de contentkalender niet alleen je eigen content mee, maar ook interessante evenementen voor je doelgroep. Denk hierbij niet alleen aan de grotere evenementen als een Agro Techniek Holland, SIMA of zelfs Olympische Spelen en een EK voetbal. Ook je eigen dealerdagen, open dagen en bijvoorbeeld secretaressedag, 1 april, Koningsdag kun je hierin opnemen.

Tip 2: voor het hele team

Zorg ervoor dat de kalender overzichtelijk is en dat hij voor iedereen duidelijk maakt wanneer welke taken moeten gebeuren. 

  • Welke content gaat het om?
  • Wie is de doelgroep van deze specifieke content?
  • Welk kanaal gebruik je om deze content te verspreiden? 
  • Wat is het onderwerp van dit specifiek contentitem?
  • Wat is de contentdrager (blog video foto infographic)?

Tip 3: durf aan te passen

Zorg ervoor dat je regelmatig met je team samenkomt om de content te bespreken. Na een eerste brainstormsessie over de content zullen er gedurende het jaar wellicht nieuwe ideeën ontstaan. Deze zullen getoetst moeten worden aan het gehele verhaal dat je wilt vertellen.

Tip 4: blijf flexibel

De contentkalender biedt structuur en houvast, maar – zoals bij tip 3 aangegeven – kan het voorkomen dat er in de loop van het jaar nieuwe inzichten ontstaan, die je in de contentagenda wil verwerken. Ook zijn specifieke gebeurtenissen (corona bijvoorbeeld) een moment om te kijken of je aan deze specifieke content op de kalender moet houden of dat externe omstandigheden je dwingen tot een aanpassing van de content die je wilt verspreiden.

Tip 5: meten is weten 

De content wordt gecreëerd met een reden. Op de kalender neem je dan ook momenten van evaluatie op. Tijdens deze evaluatiemomenten kun je bekijken of de content de gewenste resultaten oplevert. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je nog altijd gaan sturen en een andere insteek voor je content initiëren. 

Tip 6: houd het juiste doel in de gaten

De contentkalender is geen doel an sich. Of je nu nu in Excel een spreadsheet vult, de kalender prachtig laat opmaken door je designer, alles in de Google/Outlook calendar plaatst. Het draait om het inzichtelijk maken van de timing rondom de creatie en distributie van content. Steek voldoende tijd in het goed opzetten van de kalender, het verfraaien ervan is van minder groot belang.  

Tip 7: less is more

Afhankelijk van de omvang van je organisatie/ marketingafdeling/ budget kun je de contentkalender groot, groter, grootst maken. Bedenk vooraf wat je wilt bereiken met je contentstrategie. Je kunt elke Instagram-post, elk LinkedIn-bericht en elke Facebook-post opnemen in de contentkalender, maar dat is niet per definitie nodig. De kalender is een houvast en is bedoeld als een tool voor inzicht zodat er een consistente en continue flow van goede content richting de doelgroep komt. 


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn