3S-Model: handvatten voor het creëren van goede content

In eerdere blogs hebben we het uitgebreid gehad over de weg die jouw doelgroep aflegt voordat hij of zij overgaat tot aankoop. In deze blog geven we je handvatten voor het maken van goede content, die jouw doelgroep bereikt, raakt en bindt. Het creëren ervan is niet eenvoudig en kost veel tijd en energie. Dus als je ermee start, zorg er dan voor dat jouw content relevant is. Anders is het verspilde tijd.

In de eerste plaats moet je altijd rekening houden met jouw doelgroep en doelstellingen. Wat is het kennisniveau van jouw doelgroep? Welke tone of voice spreekt hen aan? Waarmee help je jouw doelgroep? Als het goed is, zijn de antwoorden hierop vastgelegd in jouw contentstrategie en zijn de thema’s en topics daar bepaald. In de contentkalender zijn deze thema’s en topics in de tijd gezet, is er nagedacht over de distributiekanalen en zijn de contentmakers ingepland. Het wordt nu echt tijd voor jouw eerste contentproductie!

3S-model voor het creëren van goede content

Een simpel, maar treffend model voor de creatie van relevante content is het 3S-model. Als jouw content Searchable (goed vindbaar), Snackable (kort en krachtig) en Shareable (makkelijk te delen) is, zul je zien dat deze content ook echt voor je gaat werken.

Searchable 

Het is overbodig te zeggen dat Google een dominante rol speelt in de wereld van zoekmachines. Dagelijks worden er miljarden zoekopdrachten gedaan en de hoogste posities zijn bepalend voor het succes van jouw content, product of dienst. Zorg dus dat jouw content vindbaar is. ‘Searchable content’ sluit aan bij de behoeften van jouw doelgroep. Door gebruik te maken van de zoekwoordplanner van Google onderzoek je ‘sleutelwoorden’ die jouw doelgroep online gebruikt. Naast de zoekwoordplanner van Google kun je ook in Google Analytics achterhalen via welke zoekwoorden jouw bezoek op jouw site is terechtgekomen. Door in jouw teksten (let vooral op de koppen) en metadata deze sleutelwoorden te laten terugkeren, optimaliseer je de vindbaarheid van jouw content. 

Snackable 

Internet staat vol met content. Dagelijks worden we geconfronteerd met duizenden prikkels: op straat, op school, op het werk en op sociale media. Om op te vallen moet je dus content maken die opvalt. Pakkende koppen, sprekend (bewegend) beeld en vooral korte en krachtige berichten zijn aantrekkelijk. De lezer heeft nu eenmaal weinig tijd. Als jouw content aanspreekt en een hoog ‘snackgehalte’ heeft, dan wordt deze gewaardeerd en komt een lezer vaker terug. Vooral op sociale media als Instagram en Facebook is dit een must. Mocht het ontbreken aan het kwalitatief goed beeld? Kijk dan ook eens op Unsplash.com voor (gratis) stockbeeld. 

Shareable

Elk sociaal media-kanaal biedt de mogelijkheid om content te ‘liken’ of te delen. Ook op jouw website mag deze functionaliteit niet ontbreken. Maar stel bij elk bericht dat je publiceert de vraag of het interessant genoeg is om te delen. ‘Shareable content’ ligt namelijk aan de basis van alle sociale media en kan ervoor zorgen dat de impact en het bereik van jouw content toeneemt. Shareable content is – binnen B2B marketing – niet alleen informatief en educatief, maar zeker ook persoonlijk. Misschien is dat laatste nog wel het belangrijkst.

Wij hopen dat onze content jou inspireert, maar wij vinden het ook leuk om jouw content te lezen. Heb jij een mooi voorbeeld van searchable, snackable en shareable content? Laat het ons dan gerust weten!

Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn