Trends in contentmarketing

Contentmarketing is nieuwe wijn in oude zakken. Maar net als wijn (wie drinkt er nog rosé en 0%-wijn schijnt zowaar te drinken te zijn) zijn er binnen de contentmarketing natuurlijk wel trends waarneembaar. Wij hebben enkele trends op een rij gezet zodat je in 2021 nog beter voor de dag kunt komen met je contentmarketing. 

#1 inzet social media

Bij veel bedrijven is de inzet van sociale media nog diffuus. De zogenaamde tijdlijncontent en specifieke campagnecontent wisselen elkaar af en zorgen voor een rommelig beeld. in 2021 zal er meer eenheid komen, door betere integratie van tijdlijn en campagne. Denkend vanuit één contentstrategie zullen er duidelijke en herkenbare verhalen worden verteld. De gehele organisatie gaat dus aan de contentmarketing. 

#2 marketing automation

Het belang van een persoonlijke benadering via de digitale kanalen is alleen maar toegenomen. Marketing Automation maakt deze persoonlijke benadering makkelijker en behapbaar. Ook voor de kleinere MKB-bedrijven is het geen ver-van-je-bedshow meer met steeds meer betaalbare oplossingen. 

#3 events, van offline naar online naar hybride

Met het wegvallen van de offline-evenementen, beurzen en studiedagen hebben de online-events in 2020 een grote vlucht genomen. Eén van de opvallendste punten bij de online-evenementen is de afname in engagement. De drempel om toch niet te komen ligt lager (zeker bij gratis webinars) en de deelnemers die toch komen zijn meer kijker dan deelnemer. De inzet van online-events is dan ook niet vergelijkbaar met die van live-events. In contentmarketingterminologie: online-events zijn meer top-of-funnelevents, terwijl live-events vaak binnen B2B worden ingezet in de bottom-of-the-funnel. Je kunt er wel een leuke mix van maken, maar het blijft lastig om de leads die zich bijna in het aankoopstadium bevinden via een online-event te triggeren tot aankoop.

In 2021 zal dan ook de hybride vorm meer voet aan de grond krijgen. Geselecteerde leads worden uitgenodigd voor het live-gedeelte, de potentiële klant hoger in de funnel zal voor de online stream gaan. 

#4 een eigen contentplatform

Met de toenemende rol van algoritmes bij de grote platformen (zie de fabeltjesfuik) wordt het belang van volledige controle over de eigen content steeds belangrijker. De sociale media worden gebruikt als distributiekanaal, het belang van een eigen contentplatform neemt steeds verder toe. Cor Hospes vertelt alles over het bouwen van een eigen platform in zijn boek ‘De power van een contentplatform’.

Joe Peluzzi (contentmarketinggoeroe en oprichten van o.a. het Content Marketing Institute) verwijst in dit geval naar de  film The Social Dilemma (beschikbaar op Netflix). Elke marketeer moet die volgens hem bekijken. ‘Je kunt elk publiek opbouwen op elk social kanaal, maar aan het einde van de dag heb je daar geen controle’. Kies dus liever voor een strategie die garandeert dat je kunt blijven communiceren met je publiek dat je aan het opbouwen bent. ‘Morgen kan alles wat je op die social media hebt opgebouwd ineens zijn verdwenen’.

#4 (nog meer) luisteren

Contentmarketing draait natuurlijk om verhalen die je (potentiële) klant helpen. Het is voor contentmarketing dus essentieel om een goed inzicht te hebben in wie je klant is. Dit kan je, als marketeer, intern ophalen (bij verkoop, de service afdeling, etc.), maar natuurlijk ook online. Via enquêtes, napluizen van de reacties op social media en je blogs, et cetera. Groot voordeel van deze informatie vergaring is dat het ook direct weer input geeft voor nieuwe unieke content. 

#5 hyperfocus op de juiste content

Bij veel organisaties staat het marketingbudget onder druk. De vraag naar direct resultaat is hoog (marketing = leads, leads = verkoop). Contentmarketing is van de lange(re) adem. Maar met de juiste content is het wel mogelijk om eerder de juiste snaar te raken bij de doelgroep. Het midden van de funnel zal minder aandacht gaan krijgen en content zal meer worden gemaakt vanuit de gedachte dat iedereen al een klant is. Door deze insteek zal er een directe link komen tussen de content en de diensten en producten en meer focus op de klantervaringen.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *