Pak het momentum voor extra aandacht

In onze eerdere blogs hebben we het onder andere gehad over de voorwaarden voor een goede contentstrategie, het maken van een contentkalender en het 3H-model van Google. 

Vooral het laatste model geeft goede handvatten in het creëren van verschillende soorten content. Waar – zeker in het begin – de aandacht vooral uitgaat naar het maken van hygiënecontent – is het verstandig om ook enkele keren per jaar zogenaamde HERO-content te maken. Deze content bevindt zich vaak in de awareness-fase en heeft als doel een groot en breed publiek te trekken en/of veel aandacht te genereren binnen jouw doelgroep.

Eén van de vaak toegepaste vormen van HERO-content zijn zogenoemde inhakers. Je kent ze wel; commercials en advertenties rondom grote sportevenementen of rondom maatschappelijke issues. Ook algemeen bekende dagen als Valentijnsdag, Prinsjesdag, Kerstmis, Pasen en/of Koningsdag worden daarvoor vaak gebruikt. 

Bij het maken van content voor dergelijke momenten is het belangrijk om niet (al te ver) af te wijken van thema’s en topics die in de contentstrategie zijn vastgelegd. Mocht je wel willen afwijken van de rode draad in jouw communicatie, houd dan altijd rekening met jouw merk-dna, branding en actualiteit. 

Inhakers

Een goed recent voorbeeld is de commercial van Nike rondom de Black lives matter-protesten. Binnen deze commercial gebruikt Nike zijn pay-off ‘Just do it’ voor één keer in tegenovergestelde richting, “Don’t do it”. De commercial valt op door zijn eenvoud en krachtige tekst. De video heeft – alleen al op YouTube – ruim één miljoen weergaven en werd duizenden keren gedeeld op sociale media. HERO-content hoeft dus niet duur te zijn om impact te realiseren. 

Een ander mooi voorbeeld van ‘inhaken’ is de recente campagne #SocialiseResponsibly van Heineken waar ze de heropening van de café’s (in tijden van de lockdown in verband met Covid19) kracht bij zetten met onder meer onderstaande video. Heineken positioneert zich op deze wijze midden in de samenleving en speelt zeer goed in op het sentiment van het moment.

Natuurlijk is het belangrijk om juist die momenten te zoeken die passen bij jouw merk. Dit zijn niet altijd de momenten die door de grote merken veelal worden omarmd, zoals de Tour de France of het EK-voetbal. Want voor je het weet, struikel je over elkaar heen in de strijd om aandacht.

Bij deze vorm van content zul je creatief moeten zijn en misschien zelfs wel buiten gebaande paden moeten treden. Originaliteit en creativiteit wordt – mits ook de distributie goed is geregeld – vaak beloond door sociale interactie én een groot bereik binnen de doelgroep.

Inhaken in de agrarische sector

In de agrarische sector zijn er verschillende momenten die je kunt gebruiken voor jouw ‘inhaakmoment’. Denk hierbij – naast reguliere beurzen zoals Agritechnica (waar overigens iedereen op zal inhaken) – aan de eerste snede, de weidegang, een productlancering, een jubileum of de recente boerenprotesten. Natuurlijk zijn er vast nog vele andere momenten waarop jij kunt inhaken. De stelregel blijft echter: als je het doet, doe het dan goed! Wees creatief, origineel en authentiek.

Op welke momenten haak jij in?


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn