Over Helden, Hub en Hygiëne

Het internet staat vol met lijstjes. Korte lijstjes, lange lijstjes, zinnige en onzinnige lijstjes. Een imponerend lijstje is dat van YouTube.

  1. 1,8 miljard mensen loggen maandelijks in op YouTube
  2. Jaarlijks wordt 46.000 jaar aan content bekeken (in tijd)
  3. 54% van de millenials kijkt dagelijks YouTube
  4. Per dag wordt 1 miljard uur video bekeken
  5. De gemiddelde kijksessie duurt 40 minuten

De lijst toont het (toegenomen) belang van video in de mediaconsumptie. Het moederbedrijf van YouTube, Google, is er veel aan gelegen om nog meer mensen naar YouTube (en naar de adverteerders op dat kanaal) te trekken. Hiervoor is het YouTube Creator Playblook geschreven. Het is een prachtige handleiding voor vloggers en merken voor het maken van het perfecte YouTube-kanaal.  

3h-Model

Eén van de punten die in dit playbook wordt aangehaald, is de programmastrategie. En na analyse blijkt dat die strategie niet al te veel afwijkt van een goede contentstrategie. Bovendien voegt Google  er nog iets moois aan toe: het 3h-Model. 

Elk stukje (video)content voegt waarde toe door te inspireren, op te leiden of te vermaken. Je behaalt je marketingdoelen het best door met je content verschillende soorten waarde toe te voegen. Het 3h-Model biedt een handig overzicht van hoe je met content de verschillende soorten waarde kunt toevoegen. Daarnaast geeft het model inzicht in het soort content dat al aanwezig is en de content die je nog nodig hebt. 

Hygiëne, Hub en Hero

Google definieert drie typen content: Hygiëne, Hub en Hero. 

Hygiëne-content: wat zoekt jouw publiek actief voor wat betreft jouw merk of branche? Wat kan dienen als jouw 365 dagen relevante, altijd aanwezige en nuttige content? Denk hier aan bijvoorbeeld producttutorials, how-to content, klantenservice, et cetera.

Hygiëne-content wordt opgemaakt naar aanleiding van een zoekwoordenanalyse en moet goed gevonden worden. 

Hub-content: de inhoud die je regelmatig ontwikkelt om een ​​nieuw perspectief te geven op de passiepunten van je doelgroep. Denk hierbij aan een productlijn (alle trekkers, alle maaimachines) of overkoepelende content (maaien, precisielandbouw, et cetera). Deze content wordt gespreid over het jaar gedeeld.

Hub-content is de reden voor je doelgroep om jouw merk te volgen. 

Hero-content: De blikvanger. Met deze content trek je een groot en breed publiek. Dit zijn jouw Oscars, jouw Grand Slam-toernooien of EK/WK-momenten. Deze content, of heldenmomenten heb je een paar keer per jaar. Denk aan een productlancering, klantendag of de aanwezigheid op een grote beurs.

Inzetten 3h-Model

Het 3h-Model is één van de tools die deel uitmaken van de contentstrategie. Na het invullen van het Waarde Propositie Canvas en het opmaken van de Buyer Persona kan met behulp van het 3h-Model invulling gegeven worden aan de content zelf. Hoe je uit de inhoud en het 3h-Model het meeste kunt halen? Wij helpen je graag verder!


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn