Influencer marketing in de agri?

De laatste jaren hebben bloggers, vloggers, YouTubers en andere sociale media-accounts hun plek veroverd in het marketinglandschap. Gedreven door sociale media hebben deze personen door hun professie (bijvoorbeeld sporters of artiesten) of content (bijvoorbeeld YouTubers) een groot bereik onder jonge mensen opgebouwd. Waar mijn helden vroeger voetbalden in San Siro (Marco van Basten, Ruud Gullit en Frank Rijkaard), zijn de helden van vandaag veelal op pad met een camera en spelen ze live op Youtube en/of Twitch games.

Met de komst van deze influencers is er een nieuwe vorm van marketing ontstaan: influencer marketing. Dit is een vorm van marketing waarbij bedrijven de sociale invloed van bepaalde personen gebruiken voor het promoten van hun product of dienst. Doordat deze influencers een groot bereik hebben opgebouwd en invloed hebben op hun doelgroep, zijn zij een aantrekkelijk marketingkanaal geworden. In de praktijk wordt deze vorm van marketing vaak toegepast door het beschikbaar stellen van prijzen voor winacties, het promoten van fast moving consumer goods en/of het plaatsen van gesponsorde content. 

Eén van de voorbeelden van goed toegepaste influencer marketing is het kledingmerk Balr. In de beginfase van Balr gaf oprichter en oud-voetballer Demy de Zeeuw kleding weg aan bevriende bekende voetballers. Doordat deze voetballers de kleding gingen dragen en foto’s op sociale media terecht kwamen, ontstond er gratis publiciteit en kreeg het merk enorm veel bereik in een korte tijd in hart van de doelgroep (leestip: interview met Demy de Zeeuw). 

Demy de Zeeuw – BALR

Ook in dit voorbeeld zie je hoe belangrijk het is om goed na te denken over jouw merk-dna, jouw doelgroep en de kanalen die je inzet. Doordat Balr zichzelf goed positioneerde en via de juiste media (in dit geval personen) de doelgroep benaderde, schoten ze uit de startblokken zonder één marketing euro uit te geven. Natuurlijk heeft niet iedereen bekende voetballers in zijn of haar netwerk, echter via verschillende agencies zijn influencers goed in te zetten voor het bereiken van jouw doelgroep. Hierbij is en blijft het belangrijk dat ze passen bij jouw merk én invloed hebben op de doelgroep die je wilt bereiken.

Kijkend naar de landbouw heb ik de indruk dat er nog weinig tot geen echte influencer marketing wordt toegepast, terwijl er mijn inziens wel kansen liggen (bv: denk maar eens aan het werven van monteurs voor mechanisatiebedrijven). Maar tijdens het schrijven van deze blog bleek al snel dat ik niet tot de doelgroep behoor….

Toen mijn 12-jarige zoon namelijk lucht kreeg van het schrijven van deze blog over influencer marketing, riep hij – vanonder zijn Enzo Knol-dekbed richting mijn thuiswerkkantoor – “Poah, een dikke John Deere”. En ja hoor: Enzo Knol, de bekendste vlogger van Nederland, maakte deze video met bijna 400.000 weergaven. Slimme zet van John Deere om met hem samen te werken!


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn