De kracht van Marketing Automation

De ideale flow van je klant is van onbekend met je merk, naar ambassadeur voor je merk. Deze flow beschrijven we in contentmarketing als de ACDA-funnel: Awareness, Consideration, Decision en Advocacy. Zoals beschreven in eerdere blogs is de content in elke fase van de funnel anders. Zowel qua inhoud als qua vorm. Je wil de klant die de funnel doorloopt, graag op elk moment van de juiste content voorzien. 

Er zijn dus twee variabelen die je wilt samenvoegen: plek in de funnel en content voor die specifieke plek. Met één of twee klanten lukt het nog wel om dit handmatig op te lossen. Maar dat wordt lastiger met honderden, dan wel duizenden klanten. Het is complex om bij te houden waar iedereen zit, wanneer je als marketeer de klant kunt overdragen aan verkoop en hoe de klant jouw merk ervaart. En daar komt marketing automation om de hoek komt kijken. 

Marketing automation

Marketing automation is een automatische inrichting van het marktbewerking- en leadgeneratieproces dat als doel heeft leads te genereren, de conversie te verhogen en prospects te bewerken. 

In mensentaal: het is het automatiseren (digitaliseren) van marketingprocessen. Van heel basic – een bedankmailtje bij een download – tot volledig getimede processen met opvolgende mails, bijhouden van lead-score en het steeds verder vullen van de klantenkaart (van naam tot functie en van e-mail tot bestedingsbudget).

Marketing en Verkoop

Als we marketing als doel geven om leads – potentiële klanten met hoge koopintentie – te verzamelen voor verkoop, dan is het natuurlijk belangrijk dat we zoveel mogelijk van deze lead weten. Online gedrag kunnen we goed volgen en stelt ons in staat om een goed profiel van de potentiële klant op te bouwen. Marketing geeft hier een goede waardevolle lead af aan verkoop. Marketing automation-systemen kunnen bij dit proces helpen, met het bijhouden van gegevens vanuit ingevulde formulieren, het volgen van websitegedrag en het creëren van gepersonaliseerde content. Op deze manier kan marketing extra goede lead-informatie afgeven aan verkoop waardoor deze gerichter het verkooptraject met de potentiële klant kan aanvangen. 

Marketing Automation Software

Marketing Automation kan niet zonder software. Bij BatavierenBende adviseren wij SharpSpring. Maar er zijn veel verschillende oplossingen. Deze onderdelen zijn altijd aanwezig. 

  • mail mogelijkheden

De kern van marketing automation is de dialoog opzetten. Dit gebeurt vooral online en via e-mail. Goede e-mail opmaken en versturen is dan ook een must binnen marketing automation. Natuurlijk zijn de mails gepersonaliseerd.

  • leadscore

Bijhouden van leads is één, weten hoe geïnteresseerd hij is, is een tweede. Dit gebeurt met behulp van zogenaamde leadscores. Deze punten worden gegeven voor bijvoorbeeld een aanmelding voor de nieuwsbrief, een download van een brochure of het bijwonen van een kennissessie. Hoe meer punten, hoe heter de lead.

  • CRM

Een basis binnen marketing automation-software. De klanten, deze worden vaak bijgehouden binnen het CRM, sommige pakketten hebben eigen CRM-mogelijkheden, ze kunnen altijd wel de connectie maken met bestaande pakketten. 

Meer weten?

De mogelijkheden met marketing automation zijn legio. Heb je interesse en wil je graag een keer zien wat dit voor jou kan betekenen? Wij geven je graag een demo om de mogelijkheden te ontdekken


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn