9 Aandachtspunten voor online live events

Door het coronavirus zijn vele evenementen geannuleerd. Om de doelgroep toch te bereiken, zien we een digitale versnelling ontstaan. Mede door de groei van softwaretools als Zoom, Google Meet en Microsoft Teams is het webinar aan een enorme opmars bezig.

Webinar

Voor het delen van kennis is een webinar zeer geschikt. Vaak wordt gebruikgemaakt van één van eerdergenoemde softwarepakketten en het geluid en de camera van de laptop. Promotie geschiedt via het eigen netwerk (bijvoorbeeld via LinkedIn en de eigen nieuwsbrief). Voor één-op-ééncommunicatie én het bereiken van bestaande relaties werkt dit prima. Bovendien is een webinar snel opgezet.

Maar wat als je ook nieuw publiek wilt bereiken en/of niet alleen kennis wil delen, maar ook je nieuwste machines, danwel innovaties wil laten zien? Dan wordt het opzetten van een webinar al een stuk complexer. In deze blog staan we stil bij enkele belangrijke aandachtspunten die van groot belang zijn bij het opzetten van een online – live – event!

1. Doelstelling

Het is van groot belang om eerst goed na te denken over wat je wil bereiken. Wat is de doelstelling? Wanneer ben je tevreden? Wil je vooral bestaande klanten informeren of ook nieuwe klanten laten kennismaken met jouw boodschap? Wil je zenden of juist interactie stimuleren? Vergeet niet dat een online – live – event de nodige voorbereidingstijd kost, dus het zou jammer zijn als je er niet alles uithaalt.

2. Externe camera

Ongeacht de doelstelling is het raadzaam om een zo hoog mogelijke kwaliteit te realiseren van jouw stream. Het aansluiten van een externe camera en microfoon aan jouw computer is zeker aan te bevelen. De betere kwaliteit van het beeld en het geluid wegen vaak op tegen de inspanning die je moet doen om het uitgaande signaal van je camera (HDMI) om te zetten in een inkomend signaal voor de computer (USB). Vaak is wel een tussenstuk nodig om je camera te transformeren in een hoogwaardige webcam.

3. Platformen

Voor het broadcasten van jouw uitzending zijn er verschillende platformen. Denk aan Facebook Live, YouTube live, Instagram Live, Vimeo Live of Twitch. De keuze is afhankelijk van jouw doelgroep en de gewenste technische mogelijkheden. De meeste platformen zijn gratis te gebruiken (uitgezonderd Vimeo).

YouTube Live blinkt uit als het gaat om de beeldkwaliteit (tot 51 MB per sec) en beeldsnelheid (tot 60 frames per seconde). Facebook Live is een goede tweede. Op het gebied van interactie blinken Facebook Live en Instagram Live uit. Dit zit niet zo zeer in de functionaliteit, maar meer in het gedrag van de kijker. 

Aangezien de technische mogelijkheden en de kosten van Facebook Live en YouTube Live vergelijkbaar zijn, is het slim om een platform te kiezen dat populair is bij jouw doelgroep. Waar bevindt jouw doelgroep zich en welke sociale media gebruikt je doelgroep? 

4. Doelgroep

Op basis van het onderzoek van Agridirect blijkt dat verreweg het grootste deel van de (agrarische) doelgroep actief is op Facebook. Zeker als je een nieuw publiek wilt bereiken is Facebook Live – vanwege de engagement en interactie mogelijkheden – een goede keuze voor het broadcasten van jouw uitzending. Facebook biedt ook de mogelijkheid om binnen Facebook Messenger (particulier) en Facebook Workplace (zakelijk) in ‘besloten’ groepen te communiceren. 

Wil je echter binnen een ‘besloten’ groep jouw boodschap broadcasten, dan is een Zoom misschien wel de beste keuze. In het begin van de coronacrisis is Zoom afgeserveerd in verband met een beveiligingslek, maar dit euvel is snel opgelost, waardoor je eigenlijk niet meer om Zoom heen kan. Al met al zijn er verschillende goede (budgetvriendelijke) keuzes voor deze digitale stap.  

5. Licht

Naast de hardware en software is belichting een niet te onderschatten onderdeel van een online live event. Zeker als je machines presenteert, is het belangrijk om de presentator en de machines goed te belichten. Het toevoegen van lichtbronnen op zo’n drie posities leidt vaak tot het beste resultaat. 

6. Geluid

Goed geluid is wellicht nog belangrijker. Want als het beeld korrelig wordt door een haperende internetverbinding, valt het aantal afhakers nog wel mee. Maar een onverstaanbare presentator is een absolute showstopper. Een (dasspeld)microfoon is er in alle soorten, maten en budget. Een investering die zich snel terugverdient.

7. Internetverbinding

Vanzelfsprekend vallen alle bovengenoemde activiteiten in het niet, als de internetverbinding niet goed is. Een LAN-verbinding geniet de voorkeur. Kies je voor een live concept, zorg dan voor een snelle, bekabelde verbinding. Om aandacht te vragen voor jouw (nieuwe) machine is een eerste presentatie vanuit de showroom of de fabriek een prima optie. Op een beurs ziet het publiek de machine ook niet aan het werk. Hiervoor is een kleinschalige demo op het veld – op een later moment in de customer journey – een veel betere vorm. 

8. Promotie

Nu de techniek geregeld is, komt het aan op de aankondiging van jouw live-evenement. Het programma (tijd, datum) is belangrijk vanaf het eerste moment dat je het evenement op Facebook aankondigt tot aan de promotie van het evenement in externe vakmedia. De doelgroep moet tijd inplannen en ervoor gaan zitten. Houd met het plannen van het evenement dus rekening met de dagbesteding van jouw doelgroep!

9. Analyseer & optimaliseer

Het evenement is pas ten einde als je de statistieken hebt geanalyseerd. Hoeveel mensen hebben er gekeken? Hoeveel reacties heb je opgeroepen? Wat is de engagement geweest? Hoe lang heeft het publiek gekeken? Via de analytics van Facebook worden er heel veel data verzameld. Gebruik deze data om jouw volgende virtuele evenement nog beter te maken.

Wij zijn benieuwd naar jouw initiatieven om jouw doelgroep te bereiken in tijden van corona. Heb je hulp nodig of wil je ontzorgd worden bij de organisatie van een (agrarisch) online live evenement? Kijk dan eens op Mechamarkt.nl.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?
Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn