De rol van kennispartnerships bij vakmedia

In één van onze vorige blogs hebben we stilgestaan bij het realiseren van Awareness voor je live-event. Natuurlijk is het genereren van aandacht niet alleen van belang voor jouw live events. Het structureel creëren van aandacht voor jouw merk zou – bij iedere marketeer – bovenaan het lijstje moeten staan. Zelfs grote merken, zoals Coca Cola en Nike, blijven investeren in aandacht.

Het genereren van aandacht kan op verschillende plekken. In een eerdere blog hebben we dit gecategoriseerd in ‘Paid’, ‘Owned’ en ‘Earned’ media. In deze blog zoomen we nader in op Paid media en dan in het bijzonder op de mogelijkheid om jouw kennis als kennispartner te delen op platformen van derden.

Paid media

Onder Paid media vallen diverse vormen van aandacht. In alle gevallen maak je gebruik van een platform van derden waar je betaalt voor aandacht. Denk hierbij aan een stand op een beurs, een advertentie in een vakblad of op Facebook. Door te adverteren kom je onder de aandacht van een veelal onbekend publiek.

Kennispartner

Eén van de modellen die de laatste tijd een toenemende mate van populariteit geniet, is zogenaamde ‘kennispartnerships’. Nagenoeg alle agrarische vakmedia bieden deze mogelijkheid. Het voordeel van deze advertentievorm is dat je door de creatie van content kunt werken aan het claimen van autoriteit binnen jouw domein. 

Door goede content te creëren, lift je mee op het bereik van het platform. Daarbij moet je er wel voor zorgen dat de kwaliteit en de tone of voice van jouw content van minimaal hetzelfde niveau is als dat van de (onafhankelijke) redactie.

Call to Actions

Daarnaast is het belangrijk om de doelstelling in het achterhoofd te houden. Wil je meer naamsbekendheid opbouwen en werken aan jouw autoriteit, dan kun je de content prima op de sites van derden publiceren. Maar zie je deze artikelen ook als start van de customer journey, dan is het plaatsen van ‘call to actions’ (zoals de nieuwsbrief aanmelding onderaan dit blog) én het creëren van een goede landingspagina met aanvullende content van groot belang. In de praktijk ontbreekt dit nogal eens.  

Vaak adviseren wij om sites van vakmedia te gebruiken om een onbekende doelgroep te bereiken. Let er dan wel op dat je niet te veel informatie prijsgeeft. De content op deze sites moet de lezer dusdanig prikkelen dat hij vervolgens jouw site bezoekt om meer te lezen.  

Merkvoorkeur

Uiteindelijk wil je dat het onbekende publiek zich verbonden voelt met jouw merk dan wel een merkvoorkeur ontwikkelt. Het is altijd goed om te bouwen aan je eigen merk (en platform). Hier heb je namelijk meer grip op het vervolg van de klantreis en kun je gericht data en leads verzamelen door het plaatsen van response-triggers (bijvoorbeeld: whitepapers en brochures) die de conversie verhogen. 

Marketingautomation

In de praktijk laat dit proces zich nogal lastig organiseren. Om dit te vereenvoudigen bestaan er diverse marketingautomation-technologieën. Hier gaan we in volgende blogs op in. 

Wil je meer weten over het creëren van aandacht, de rol van data en/of marketingautomation? Volg dan het BatavierenBende Kenniscafé op 24 juni aanstaande of abonneer je via onderstaand formulier op onze nieuwsbrief.


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn