10 voordelen van het relatiemagazine

Het relatiemagazine, ook wel het customer magazine, is bekende kost voor veel marketeers. Logisch, want het kan als marketinginstrument grote invloeden hebben op de loyaliteit en het koopgedrag van de consument. Iedereen kent de Allerhande van de Albert Heijn. Dit meest gelezen magazine in Nederland is dan ook een mooi voorbeeld van een relatiemagazine. 

1. Omzet vergroten

Uit onderzoek blijkt dat de doelgroep het relatiemagazine gemiddeld 25 minuten leest. Het vergroot de merkbewustheid en zorgt ervoor dat mensen zich verbonden voelen met het merk. Er ontstaat loyaliteit tussen de consument en jouw bedrijf. Interactie met de consument is belangrijk. Hoe word jij als bedrijf niet vergeten en blijf je in het hoofd van de consument? Een relatiemagazine kan hiervoor de oplossing op zijn.

2. Relevant blijven voor de klant

De klant hecht waarde aan het blad, het is geen e-mail-nieuwsbrief die de consument irriteert of waar hij snel doorheen klikt. Een relatiemagazine komt door de brievenbus en wordt waarschijnlijk niet snel weggegooid. Je maakt er als bedrijf indruk mee, mits het goed is gemaakt. Je wordt niet snel vergeten als het relatiemagazine van jouw bedrijf in de kantine van een klant ligt.

3. Indruk maken op klanten

Daarnaast biedt het relatiemagazine een goede mogelijkheid om mooie foto’s te gebruiken. De consument zal versteld staan dat jullie bedrijf dat ook nog doet. Jouw bedrijf zit gedrukt in het hoofd van de consument. 

4. Autoriteit op jouw vakgebied 

Door middel van het relatiemagazine kun je laten zien dat jij de autoriteit bent binnen jouw vakgebied. De artikelen moeten waardevol zijn en het blad moet een professionele uitstraling hebben. Als jij bekendstaat als dé autoriteit, stappen klanten eerder op je af.  

5. Branding

Natuurlijk is het relatiemagazine branding voor jouw bedrijf, maar daarnaast blijkt dat klanten geen moeite hebben met het lezen van ‘branded-content’, zolang het maar waardevolle informatie bevat voor de doelgroep.  

6. Hoge attentie en conversie

Als de klant een echt magazine in handen heeft, is de attentiewaarde hoog, blijkt uit onderzoek. Behalve dat de doelgroep, en dat is niet alleen een oudere doelgroep, gemiddeld 25 minuten leest in het relatiemagazine, leest de helft het magazine volledig en bezoekt de helft van de lezers na het lezen de site.

7. Mond-tot-mondreclame

Ook al is het blad gericht aan een klant, vaak spreekt zo’n magazine het gehele kantoor aan. Het vergroot de kans dat klanten ervoor kiezen om te praten over jouw merk of bedrijf. Dit leidt tot mond-tot-mondreclame en mogelijk kan jouw bedrijf hierdoor nieuwe connecties maken.

8. Interactie 

Een goed gemaakt relatiemagazine zal leiden tot interactie. Men zal immers over baanbrekende verhalen gaan praten. De interactie tussen klant en bedrijf maakt de relatie hechter. 

9. ‘Up-selling’ makkelijker dan nieuwe klanten werven

Bestaande klanten opnieuw laten kopen is eenvoudiger dan het werven van nieuwe klanten. Eén van de beste manieren om bestaande klanten dichtbij jouw merk te houden en ze opnieuw jouw product te laten kopen, is het relatiemagazine. 

10. Laat de klant speciaal voelen

De klant is koning, dit is een gegeven. Met het relatiemagazine zorg je ervoor dat de klant zich speciaal voelt. Met een professionele uitstraling van jouw blad onderbreek je de stroom van non-stop digitale content even en je biedt jouw klanten iets heel speciaals waaraan zij veel waarde gaan hechten. 


Wil je geen verhaal van de BatavierenBende missen?

Groot gelijk! Dat hoeft ook helemaal niet. Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief met verhalen en mythen over (content) marketing in de agrarische sector.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Deel dit bericht: Facebook Twitter LinkedIn